Brev

Er jeg ved at blive sindssyg

Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Dit svar kommer her:

Kære dreng på 14 år.

Hvor er det godt, du skriver til BørneTelefonen. Det lyder som om, du har alt for mange ting, der fylder i dine tanker. Ting, du ikke bør gå med alene.

Heldigvis kan jeg læse til sidst i dit brev, at du har planer om at tale med din mor. Hvor må det være rart for dig at have en mor, du føler, du kan tale med.

Jeg synes, det er en virkelig god plan, du har der. For når jeg læser dit brev, tænker jeg, at alle de bekymringer, du gør dig, kan virke svære at stå med helt alene.

Du skal vide, at der er rigtig mange på din alder, som synes, at det kan være svært at overskue eller gennemskue deres hverdag med venner, skole, fritidsaktiviteter og sociale medier. Der er så mange ting, der kan påvirke os fra alle sider. Så jeg kan godt forstå, hvis det kan være svært at få øje på, hvad der er virkeligt, og hvad der ikke er. Mon det er sådan nogle tanker, du gør dig?

Det er rigtig vigtigt at tale om det. Det kan være med venner, med forældre eller måske en lærer, du har tillid til. Jeg synes dog, din plan om at tale med din mor, er den allerbedste. Mon ikke hun vil blive stolt af dig, hvis du tør betro dig til hende og bede hende om hjælp?

Når bekymringer hober sig op indeni, og alting kan virke helt uoverskueligt, så har man ofte svært ved at få styr på det hele. Det er så godt, at du øver dig på at komme ud med det. Og jeg håber, at dit brev til BørneTelefonen var netop det skridt, du havde brug for til at komme videre og bede om hjælp hos din mor. Det kan være svært at tage det første skridt, når man har brug for hjælp.

Måske er du bekymret for, hvad mennesker omkring dig ville tænke, hvis du fortalte dem, at du føler, at ingen kan lide dig, eller at du har tanker om døden. Mon du tænker, at du ikke vil gøre dem kede af det? Men vend tankerne om og spørg dig selv: “Ville min mor blive glad for ikke at få at vide, hvor svært det er for mig lige nu? Ville hun blive glad, hvis jeg ikke spørger hende om hjælp, når jeg har brug for det?”

Det kan være en kæmpe lettelse at få fortalt nogen om alt det, som fylder. Forestil dig, at hver bekymring du har, er en sten. Den sten bærer du rundt på. Og for hver ny bekymring lægger du en ny sten på. Til sidst har du hænderne fulde af tunge sten. Når man har hænderne fulde, kan det være svært at GØRE noget. Samtidig bliver man træt af alt det tunge, man bærer på. Så måske mister man også sin energi. Når man så endelig får sagt det højt til nogen, man virkelig stoler på, så kan man få hjælp til at bære stenene – eller måske endda til at få dem smidt væk. Og måske bliver alting lidt lettere at bære.

Jeg kan læse i dit brev, at du tænker rigtig meget på andre. Du vil ikke gøre nogen fortræd. Du vil gerne være den bedste version af dig selv overfor andre. Det er altid vigtigt at tænke på andre, men mindst lige så vigtigt er det faktisk at tænke på sig selv. Du har taget det første skridt til at hjælpe dig selv ved at skrive her ind. Det viser, at du har styrken til at gøre noget. Jeg håber, at det kan hjælpe dig til at tage næste skridt: At fortælle din mor, hvordan du har det.

Måske kunne du lave en slags “Mind-map” over dine tanker, som du kan vise din mor. Det kan gøre det lettere at få det sagt, hvis man har noget at tale ud fra.

Jeg tror på dig og sender dig alle mine varmeste tanker.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Vejrtrækningsøvelse

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat