Bange og bekymret

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvor er det altså godt, at du søgte hjælp hos din mor. Selvom hun måske ikke fik dig helt beroliget i første omgang, så tror jeg, at det må være rart for dig, at hun ved besked. Så er det måske nemmere for dig at gå til hende igen, hvis du ikke slipper af med din bekymring.

Mon ikke, din mor har ret i, at der nok ikke er grund til bekymring. De fleste mennesker prøver at få en lille rift eller et sår ved anus engang imellem. Det kan komme, hvis man tørrer sig for meget, eller hvis man har hård afføring. Det er lidt ligesom at få en rift på fingeren – det kender du sikkert? Den kan komme uden, at man selv helt ved hvorfor.

Det er ret sjældent, at børn får hæmorider. Og tit så gør en hæmoride ondt eller klør og generer. Det lyder derfor mere som en rift, du har fået. Og det er slet ikke farligt. Det er hæmorider faktisk heller ikke. Det håber jeg, kan berolige dig.

Hvis du vil være helt sikker, så skal du selvfølgelig en tur til lægen. Men du kunne jo måske lige se tiden an?

Ellers kunne du også tale med sundhedsplejersken på din skole. Selvom der er corona, så kan man stadig ringe og få en snak med ham eller hende. Du kan sikkert finde et telefonnummer på sundhedsplejersken på skolens hjemmeside. Ellers så kan du spørge på kontoret.

Jeg håber, mit svar giver dig lidt mere ro. Ellers så vil jeg foreslå dig, at du taler med din mor igen. Så hun kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre. Og hvis det stadig gør ondt, kløer eller generer dig, så få en læge til at kigge på det. Det er næsten bedre at “overleve” 10 minutters pinlighed, end at gå og være bekymret i mange dage, ik?

Tak for de virkelig søde ord. Du kan tro, det varmer at få sådan en hilsen. Tusinde tak. Vi vil altid gerne være der for dig og alle de andre børn og unge.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.