Brev
er ikke motiveret længere
hej brevkasse.
Jeg er en pige på 14 år, som fuldstændig har mistet motivationen til at fortsætte med at holde hverdagen kørende. Jeg har forældre, som begge to er læger og begge er som besat af CoViD-19. Jeg kan godt forstå hvorfor, men de kan ikke finde ud af at tale om noget som helst andet. Alle spændende events, som jeg skulle have været med til (herunder min konfirmation), bliver eller er blevet aflyst. Vi har fået tonsvis af lektier for som hjemmeundervisning, som alle sammen er virkelig nemme, men som hver tager 4 timer eller mere, og jeg kan ikke nå det hele på 2 uger. Hvis opgaverne havde været lidt sværere var jeg motiveret til at lave dem, men jeg vil virkelig ikke spilde min tid på det, for det er virkeligt, virkeligt kedeligt, og jeg ender altid med at sidde og lave noget helt tredje.
Det hele er blevet så kedeligt og gråt og meningsløst, og om natten ligger jeg og tænker på, om det er værd at fortsætte på den her måde med stress og evig træthed, og jeg ville ønske, at jeg bare ikke eksisterede.
CoViD-19 har fuldstændig taget kontrol over min hverdag, og min situation føles så håbløs. Jeg har slet ikke lyst til at stå op om morgenen, også selv om vi har “fri”.
Før denne situation havde jeg mine venner fra diverse fritidsaktiviteter, som jeg mødtes med, og en koncert, som jeg skulle spille en god sang til, som jeg havde øvet på i månedsvis, og en forestilling, som jeg skulle have medvirket i. alt det er røget lige i skraldespanden.
Der er heller ingen, der svarer på mine beskeder, når jeg skriver til dem, og jeg føler mig så ensom hele tiden.
Hvad kan jeg gøre for at holde modet oppe?
Undskyld for mit lange brev, håber at I vil svare.
hilsen pige på 14 år.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Det glæder mig, at du har valgt at skrive herind til os på BørneTelefonen frem for at sidde med din ensomhed og frustration alene. I mit svar vil jeg forsøge at hjælpe dig lidt videre.
Hele situationen omkring COVID-19 er meget turbulent, og din frustration er helt forståelig. I dit brev, kan jeg kan tydeligt se, at hverdagen er svær at komme igennem lige nu. Du beskriver, at begge dine forældre er læger, og det må derfor fylde ekstra meget i dit liv.
Du skriver, at dine forældre ikke taler om andet end COVID-19, og at det er hårdt at høre på hele tiden – det kan jeg sagtens forstå. Jeg kommer til at tænke på, om du mon har talt med dine forældre om, hvor meget det går dig på? Måske er de ikke klar over, hvor dårligt du egentlig har det lige nu.
Hvis du ikke har talt med dem om det, vil jeg råde dig til at gøre det, hvis du har mod på det. I kunne for eksempel aftale, at ingen af jer må tale om COVID-19 i et bestemt tidsrum, hver aften. Du er også velkommen til at vise dem vores breve, så de bedre kan forstå, hvad der foregår inde i dig – måske har du mod på det?
Det, at alle de events, som du havde glædet til, nu er aflyst, er virkelig også irriterende! Og at den koncert, som du skulle spille til bliver aflyst, kan jeg sagtens forstå, at du er ked af! Men forhåbentlig bliver den rykket, og ellers må du høre om det kan lade sig gøre, når alt er tilbage til normalen igen. Jeg tror bestemt, at der er mange, der stadig vil høre den!
Vores liv er blevet vendt lidt på hovedet i de her dage, og når man som du, er vant til at gå i skole og ses med venner, er det en stor omvæltning lige pludselig at skulle være hjemme og ikke ses med andre end ens familie. Derfor kan det være en god idé at prøve at få en slags hverdag i alt det her. En hverdag, hvor der også er plads til at være social og få tankerne lidt hen på noget, der gør en glad og rolig. Måske du kan se en god film, læse en bog, gå en tur eller andet, som du godt kan lide at lave?
Du skriver, at du ikke slet ikke har lyst til at stå op om morgenen, og at du føler alt er meningsløst. Det kan godt have noget at gøre med, at du lige nu ikke har så meget, du SKAL, udover at lave lektier. At lektierne så er for nemme, og der er alt for mange, hjælper selvfølgelig ikke. Har du mon overvejet at skrive til din lærer og høre, om hun/han kan sende nogle andre opgaver? Det kan være, at din lærer har nogle idéer til, hvordan du kan komme bedre igennem denne tid.
Noget der måske kunne hjælpe dig med at stå op om morgenen kunne måske være fx Morgensang på DR1, hver morgen kl. 09.05, Go’ Morgen Danmark, eller hvis du har Instagram, kan du lave morgen-fitness. Noget som komiker, Melvin Kakooza, står for. Han kalder det corona-fitness, og han sender live hver formiddag kl. 11. På den måde kan man også få bevæget sig lidt. Her er en liste over en masse ting, som du kan lave derhjemme.
Du skriver, at dine venner ikke svarer dig. Det lyder bestemt ikke rart at gå med følelsen af ensomhed og forladthed. Måske har du fået svar fra nogle af dem nu, når du får mit brev? Hvis ikke, kunne det måske være en idé at prøvet at ringe til dem via en videosamtale. Derigennem kan du muligvis få en helt naturlig forklaring på, hvorfor de endnu ikke har svaret dig.
Du kan også prøve at foreslå nogle af dine venner, at I kan lave noget, I synes er sjovt, “sammen” via en videosamtale. I kunne f.eks. male, spille et spil eller lave en quiz. Så vil du måske få følelsen af, at du har lavet noget anderledes og måske vil sådanne aftaler give dig noget at stå op til om morgenen.
Som du jo nok ved, har man i Danmark har besluttet, at skolerne og mange jobs skal holde lukket. Det har de gjort for at sikre sig, at der ikke er for mange der bliver syge på én gang sådan så de får travlt på sygehusene. Det er derfor rigtig godt, at de fleste af os, er hjemme den næste tid, sådan så lægerne og sygeplejerskerne kan hjælpe alle, som får brug for det.
Med det vil jeg blot sige, at du ikke er alene! Måske kan det hjælpe med til, at du føler dig mindre ensom. Vi er alle i samme situation. Det skriver jeg ikke for at underminere dine følelser, men det hjælper måske at tænke på det.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 og få flere forslag til, hvad du kan lave.
Jeg håber, at du finder ro i at være hjemme – og at du får talt med venner og dine forældre!
Mange varme tanker herhjemmefra.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen