Brev

Stress og venner

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Du virker som en pige med rigtig mange styrker. Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har gjort rigtig mange fremskridt.

At du reagerer på din følelse af at være stresset og at du deler dine tanker med din mor, opsøger hjælp ved en psykolog og en clairvoyant og formår at sige fra overfor din bedste veninde, fortæller mig, at du er rigtig god til at lytte til dig selv, til at passe på dig selv og til at spørge om hjælp.

Du skriver, at du næsten aldrig er sammen med nogen længere. Og at du bare gerne snart vil føle dig som en normal teenager, der går ud og fester og har det sjovt med venner.

Jeg kan forstå på dig, at det er vigtigt for dig at være en del af fællesskabet og at have nogle gode og tætte venner. Det er du absolut ikke alene om. At blive set og hørt og have nogle gode venner er noget vi alle har behov for – og det er hverken egoistisk eller drama-agtigt.

Også denne følelse lytter du til. Du reagerer ved at planlægge at holde en fest i forsøget på at skabe en forandring og fremover blive inviteret til flere ting. Det fortæller mig at du er en sej, stærk og meget handlekraftig pige.

Jeg kan læse mig til at du er i tvivl om hvem du skal invitere og faktisk også er bekymret for om folk overhovedet gider at komme. Du skriver dog også, at dig og din bedste venindes fælles venner faktisk er nogle gode og søde mennesker og at du er i tvivl om de ved hvordan du rent faktisk går rundt har det.

Hvordan mon de vil reagere, hvis du fortæller dem om dine tanker og om hvordan du har det, som du så flot formulere det i dit brev? Måske du kan bruge din styrke til at kontakte én eller to af dem forinden festen og forklare dem hvordan du rent faktisk har det og måske høre dem og om de har lyst til at planlægge festen sammen med dig? Hvad tænker du om det?

Jeg kommer også til at tænke på, om du mon kan bruge din styrke til at opsøge nogle andre fællesskaber og venner end dem du nævner her f.eks. igennem nogle fritidsinteresser?

Det er tydeligt, at du allerede har lavet mange fremskridt og at dele dine tanker med BørneTelefonen er endnu et. Jeg håber du kan bruge mine forslag.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat