Brev
Stress og venner
Hej pige på 16
Jeg har gået med stress lige siden starten af 8 klasse og går nu i 9 klasse så lidt over et halvandet år. Jeg er ikke blevet diagnosticeret af en læge men min mor som selv har/havde stress har sagt til mig jeg helt klart har det og vi har haft en masse snakke omkring stress, og jeg kunne genkende mig selv virkelig meget i tingene.
Jeg har haft en periode hvor jeg ikke var i skole i 3 uger og efterfølgende byggede det op med halve dage. Jeg har bl.a. også gået til psykolog og hos en clairvoyant, intet af det virkede få mig.
Jeg har tit en on and off klump i maven, hver gang jeg tror jeg har lavet fremskridt falder jeg tilbage igen.
Jeg har også sagt fra over for min bedste veninde, af tre år, om at jeg havde brug for plads, fordi jeg egentlig talt aldrig rigtig har kunnet sige fra over for hende, og inderst inde ikke ville være hendes veninde(men det sagde jeg ikke til hende) Jeg sagde det på en fået ordentlig måde hvis jeg selv skulle sige det.
Jeg føler det her lyder mega egoistisk og mega teenager drama agtig, men hun er bedre venner med vores fælles venner end jeg er, og efter jeg sagde fra over for hende, så er jeg bare aldrig blevet inviteret til noget som fx fødselsdage fester osv. Men jeg har også på en måde holdt mig lidt på afstand, jeg har ikke selv kunne snakke min sag hvis i forstår, fordi jeg kunne godt forestille mig hun har sagt en masse, fordi hun er ret god til at overbevise folk om ting og sager.
Vores fælles venner er rent faktisk ret søde og gode mennesker men faktisk tror jeg ikke rigtig de ved 100% hvordan jeg har det eller har haft det.
Jeg vil gerne snart holde en fest men ved bare ikke hvem jeg skal invitere og om folk overhovedet gider komme fordi jeg bliver som sagt aldrig selv inviteret, men kan det måske starte på jeg kan blive inviteret til flere ting? Eller er de alle sammen bare ikke det værd?
Jeg er nærmest aldrig sammen med nogen og vil bare gerne snart føle mig som en normal teenager, der går ud og fester og har det sjovt med venner.
Undskyld det lange brev ved bare ikke hvordan jeg ellers kunne formulere det.
Kh pige på 16
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Du virker som en pige med rigtig mange styrker. Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har gjort rigtig mange fremskridt.
At du reagerer på din følelse af at være stresset og at du deler dine tanker med din mor, opsøger hjælp ved en psykolog og en clairvoyant og formår at sige fra overfor din bedste veninde, fortæller mig, at du er rigtig god til at lytte til dig selv, til at passe på dig selv og til at spørge om hjælp.
Du skriver, at du næsten aldrig er sammen med nogen længere. Og at du bare gerne snart vil føle dig som en normal teenager, der går ud og fester og har det sjovt med venner.
Jeg kan forstå på dig, at det er vigtigt for dig at være en del af fællesskabet og at have nogle gode og tætte venner. Det er du absolut ikke alene om. At blive set og hørt og have nogle gode venner er noget vi alle har behov for – og det er hverken egoistisk eller drama-agtigt.
Også denne følelse lytter du til. Du reagerer ved at planlægge at holde en fest i forsøget på at skabe en forandring og fremover blive inviteret til flere ting. Det fortæller mig at du er en sej, stærk og meget handlekraftig pige.
Jeg kan læse mig til at du er i tvivl om hvem du skal invitere og faktisk også er bekymret for om folk overhovedet gider at komme. Du skriver dog også, at dig og din bedste venindes fælles venner faktisk er nogle gode og søde mennesker og at du er i tvivl om de ved hvordan du rent faktisk går rundt har det.
Hvordan mon de vil reagere, hvis du fortæller dem om dine tanker og om hvordan du har det, som du så flot formulere det i dit brev? Måske du kan bruge din styrke til at kontakte én eller to af dem forinden festen og forklare dem hvordan du rent faktisk har det og måske høre dem og om de har lyst til at planlægge festen sammen med dig? Hvad tænker du om det?
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon kan bruge din styrke til at opsøge nogle andre fællesskaber og venner end dem du nævner her f.eks. igennem nogle fritidsinteresser?
Det er tydeligt, at du allerede har lavet mange fremskridt og at dele dine tanker med BørneTelefonen