Brev
Stress?
Heyyy
Jeg har sommerfugle i maven non stop (også lidt i weekenderne men mest i skolen)
Jeg har dårlig mave
Jeg har koncentrationsbesvær
Husker dårligt
Føler mig afskåret fra andre
Kan ikke side stille
Idk har mange tegn, men har ikke på den måde travlt. Er bare nervøs for prøver og karaktere og skole i det hele taget. Det er noget der er blevet værre. For et par måneder siden begyndte det så småt, men du er de der sommerfugle voldsomme nærmest og meget ubehagelige. Jeg går kun i 8. Men er mege nervøs i skolen alligevel. Især fordi jeg åbenbart ikke længere kan koncentrere mig, selvom at det aldrig har været et problem før.
Kan det være stress? Også selvom at jeh ikke har travlt? Eller kan det være angst? Er bare ikke på den måde bange for noget og får ikke angstanfald. Har kun prøvet det en gang, lige da jeg havde fået min nye klasse at vide (årgangen har fået sammenlagt nye klasser).
Tænker også om de glan være PTSD, fordi jeg har oplevet noget meget traumatisk hvilket jeg tænker på hver dag, selvom at det er 2 år siden snart. (Kan man godt først få traumer 2 år efter?)
Og kan man have traumer uden at have flashbacks hvor man føler sig i situationen?
Anywayyy mine lærere har også spurgt mig hvad der er galt fordi de kan se der er noget i vejen. Jeg vil gerne fortælle dem hvad der plager mig men hvordan gør jeg det uden at det bluver akavet? Enten græder jeg eller griner jeg sikkert😭 ved heller ikke engang helt hvad der plager mig hvilket er derfor jeg skriver ind.
Håber i kan svare på alle mine spørgsmål 🙁
Nåer jo, er stress slemt? Altså er det ligeså slemt som angst? For føler lidt at det er noget som er “normalt” og ikke lige så slemt som angst, nærmest lidt ligegyldigt. Og kan man overhoved have stress som 15 årig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du
Først og fremmest: Tak fordi du skriver til BørneTelefonen. Det kan godt være svært at åbne op og fortælle om svære ting, men du har taget det første skridt, og det er rigtig godt gået af dig!
Du skriver at du er meget nervøs, har sommerfugle i maven og svært ved at koncentrere dig. Det lyder ikke rart. Og det er heller ikke noget man skal ignorere, når det har stået på i flere måneder, sådan som du fortæller det. Stress kan vise sig på mange måder, og det behøver ikke nødvendigvis have noget at gøre med, at have travlt (men det kan godt have det).
Stress er når vi igennem en længere periode bliver udsat for mere og mere pres. Det kan være i skolen, på arbejdet eller derhjemme. At være stresset i en kortere periode er ikke farligt, men står det på igennem længere tid, vil der begynde at komme syptomer, som du også beskriver det: Dårlig søvn, glemsomhed, kort lunte og flere andre ting.
Jeg kan ikke give dig et præcist svar på om du har stress eller ej, men måske kan det være en hjælp at skrive en stress-dagbog igennem nogle uger. Hvornår er det værst, hvornår er det bedst? Er der nogle særlige situationer, der “tricker” dig? Glemmer du det helt nogen gange?
Måske kan du så efter noget tid se, om der er et mønster i det? Det kan også være du opdager, at der er nogle bestemte ting, der kan få følelsen af stress til at lette? At lytte til musik, gå en tur, bage en kage eller noget helt andet.
Du nævner også angst og PTSD, og at du har været udsat for noget meget traumatisk. Det er svært for mig at sige, om du har nogen af de diagnoser, men jeg ved, at har vi været udsat for noget traumatisk, kan det let dukke op til overfladen flere år efter. Særligt hvis vi ikke har fået snakket om det og bearbejdet det. Det ved jeg ikke om du har?
Dine lærere har foreslået dig, at I tager en snak, og selvom det måske godt kan føles akavet, tænker jeg det vil være godt for dig, at tage imod tilbuddet. Så kan de forhåbentlig hjælpe dig videre. Og ellers håber jeg du har andre gode voksne omkring dig, som du kan tale med; Dine forældre, sundhedsplejersken på skolen, eller måske din læge? Har du mod på det, kan du jo vise dem dit brev og mit svar.
Her er ideer til, hvordan du kan starte en samtale om noget, der føles rigtigt svært:https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Jeg håber du kan bruge mit svar og ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen