Brev

Stress??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 16 årig pige

Tak for dit brev med det vigtige emne som rigtig mange andre unge også tumler med.

Du skriver meget uddybende og velformuleret, så det er let for mig, at sætte mig i dit sted. Du lyder som en super fornuftig pige, som gør sig gode tanker om dit liv.

Det er så godt, at du er opmærksom på din krop og dens signaler. Det lyder bestemt også som om du har meget at holde styr på og se til. Derfor er det godt, at du har skrevet herind for at få et råd. Det betyder nemlig, at du gerne vil have det anderledes. At reagere på sine følelser og fornemmelser er en vigtig egenskab for, at lave noget om eller gøre noget anderledes.

Jeg tænker, at det du oplever, er din krops måde at sige fra på – når man er udsat for et stort pres, kan man klare det et stykke tid men ikke i længden. Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogen om det – meget gerne dine forældre. De kender dig godt og kan støtte dig på den bedst mulige måde.

Det er også en mulighed at tage en tur til lægen med din far eller mor for at tale om din situation. Men uanset hvad din læge finder frem til (evt. stres- diagnose?)  er det vigtigt at få hjælp til nødvendige ændringer i hverdagen. Din læge vil måske kunne give dig gode råd eller ideer til, hvad du og din familie med fordel kan gøre.

Jeg vil  – uanset hvad – opfordre dig til, at tage en snak med dine forældre om, hvordan du har det. Det er alvorligt, at du ikke har det godt og at du ikke kan slappe af. Dine forældre kan hjælpe dig og støtte dig i processen med, at få det bedre.

Der er rigtig mange forventninger til jer unge i dag, som du selv beskriver – skole, job, venner, sport osv. Der er jo kun 24 timer i døgnet. Måske du skal tale med dine forældre om, hvad der er vigtigst lige nu og så bruge din energi på det. Nogen gange skal man helt ned i gear og lave ingenting før man kan slappe af – så for dig er sommerferien meget velkommen.

Tal med dine forældre om, at de skal hjælpe dig med ikke at få lavet for mange planer, så du får tid til at ligge på græsset og kigge ud i luften.

Indtil du har fået talt med dine forældre, været hos lægen og prioriteret i dine gøremål, kan du prøve med mindfulness. Du kan evt. hente en app til mobilen. Her vil du blive guidet igennem en lille meditation, som vil have en gavnlig indvirkning på alle dine tanker og din krops uro. Det behøver ikke tage lang tid, der findes alt fra 5 -10 min til så længe du ønsker.

Måske vil det også hjælpe dig, at skrive alle dine tanker ned i en bog. Nogen gange når man skriver og får det ud af hovedet, så flytter det sig et andet sted hen.

Jeg håber, at du får nogle gode snakke og at du finder en god løsning som virker godt for dig.

De varmeste hilsner fra Børnetelefonen

 

Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro

Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.

Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?

Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.

Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.

Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.

Føler du dig presset?

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?

Chat
Chat