Brev
Stress??
Hej,
jeg skriver da jeg i den seneste har oplevet stort pres og “stress”, og jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal.
Går på gymnasie, så har ret travlt og der ligger store forventninger på mig, da jeg også normalt er 12-tals pige. Derudover har jeg lige fået nyt arbejde i en dagligvarebutik. Ved godt jeg er ny, men føler virkeligt jeg ikke kan finde ud af noget, for hele tiden at vide jeg skal skynde med og bliver vildt “stresset af det.
Desuden har jeg også et stort socialt liv, er typen der er sammen med vennerne nærmest hver weekend. Har fået sindssygt mange vagter, så har ikke så meget mulighed for at komme ud på samme måde som før. Føler virkeligt at jeg misser meget, og det tager også ret hårdt på mig. Føler heller ikke jeg har tid til at slappe af, og når jeg så har tid, kan jeg ikke få min krop til det.
Ved ikke om det kan betegns som stress, men har det i hvert fald ret svært lige nu. Græder afsindigt let for tiden, og gør det nærmest også hver dag. Kan sådan set sagtens nå det hele, men mit hovedet kan ikke rigtigt klare det .. hvis det giver mening.
Har også haft sygt svært ved at koncentrere mig og fokusere. Kan ikke magte at til læge eller sådan noget, føler heller ikke at problemet er stort nok til at det er så seriøst. Tør ikke rigtigt snakke med mine forældre om det, da – igen – synes ikke det er så alvorligt.
Nu har vi godt nok snart sommerferie, så måske det bliver bedre, men skal først lige igennem alle mine årsprøver.
undskyld for den lange besked, håber det giver mening.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 16 årig pige
Tak for dit brev med det vigtige emne som rigtig mange andre unge også tumler med.
Du skriver meget uddybende og velformuleret, så det er let for mig, at sætte mig i dit sted. Du lyder som en super fornuftig pige, som gør sig gode tanker om dit liv.
Det er så godt, at du er opmærksom på din krop og dens signaler. Det lyder bestemt også som om du har meget at holde styr på og se til. Derfor er det godt, at du har skrevet herind for at få et råd. Det betyder nemlig, at du gerne vil have det anderledes. At reagere på sine følelser og fornemmelser er en vigtig egenskab for, at lave noget om eller gøre noget anderledes.
Jeg tænker, at det du oplever, er din krops måde at sige fra på – når man er udsat for et stort pres, kan man klare det et stykke tid men ikke i længden. Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogen om det – meget gerne dine forældre. De kender dig godt og kan støtte dig på den bedst mulige måde.
Det er også en mulighed at tage en tur til lægen med din far eller mor for at tale om din situation. Men uanset hvad din læge finder frem til (evt. stres- diagnose?)  er det vigtigt at få hjælp til nødvendige ændringer i hverdagen. Din læge vil måske kunne give dig gode råd eller ideer til, hvad du og din familie med fordel kan gøre.
Jeg vil  – uanset hvad – opfordre dig til, at tage en snak med dine forældre om, hvordan du har det. Det er alvorligt, at du ikke har det godt og at du ikke kan slappe af. Dine forældre kan hjælpe dig og støtte dig i processen med, at få det bedre.
Der er rigtig mange forventninger til jer unge i dag, som du selv beskriver – skole, job, venner, sport osv. Der er jo kun 24 timer i døgnet. Måske du skal tale med dine forældre om, hvad der er vigtigst lige nu og så bruge din energi på det. Nogen gange skal man helt ned i gear og lave ingenting før man kan slappe af – så for dig er sommerferien meget velkommen.
Tal med dine forældre om, at de skal hjælpe dig med ikke at få lavet for mange planer, så du får tid til at ligge på græsset og kigge ud i luften.
Indtil du har fået talt med dine forældre, været hos lægen og prioriteret i dine gøremål, kan du prøve med mindfulness. Du kan evt. hente en app til mobilen. Her vil du blive guidet igennem en lille meditation, som vil have en gavnlig indvirkning på alle dine tanker og din krops uro. Det behøver ikke tage lang tid, der findes alt fra 5 -10 min til så længe du ønsker.
Måske vil det også hjælpe dig, at skrive alle dine tanker ned i en bog. Nogen gange når man skriver og får det ud af hovedet, så flytter det sig et andet sted hen.
Jeg håber, at du får nogle gode snakke og at du finder en god løsning som virker godt for dig.
De varmeste hilsner fra Børnetelefonen