Brev
Jaloux, overtænker for meget.
Hej, jeg er en pige der er 15 årige.
stresser mig ret meget, fordi jeg tænker helle tiden negativt og vil gerne begå selvmord men jeg gøre det selvfølgelige ikke pga mine forældre og venner (og også fordi min religion). Jeg tænker Helle tiden negativt fordi jeg har haft mange problemer i min fortid, og jeg bliver også hurtig jaloux.
Jeg prøver og være bedre og jeg føler også jeg er blevet bedre end før. Men igen jeg overtænker for meget. Jeg har en ven, han er min bedste ven og han er fra udlandet, når vi snakker sammen så ligepludselige forsvinder hans bitmoji (vi snakker over Snapchat) også snakker han med andre venner fra discord gruppe hvilket jeg er i.
Og jeg føler mig ligesom han elsker dem mere end han elsker mig og det er også en af grunde jeg stresser.
Håber i vil hjælpe mig 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
kære pige på 15 år
Tusind tak for dit brev!
Det lyder til, at du går med en masse svære tanker.
Jeg kan se på dit brev, at du har været ramt af mange problemer i din fortid. Du skriver også, at du ’overtænker’.
Jeg ved, at man let kan komme til at ’overtænke’, når man bærer rundt på en fortid med mange problemer Måske fordi man hurtigere kommer til at bekymre sig og være på vagt overfor andre. Jeg tænker, at det er ret forståeligt, at du føler dig jaloux og stresset.
Du skriver endda, at du har tænkt på selvmord, men at du selvfølgelig ikke gør det på grund af din familie og venner.
Jeg ved ikke, om du plejer at kunne tale med din mor og far om svære følelser og tanker? Ikke alle har nemt ved at starte en samtale.
Det sommetider føles nemmere at skrive et brev til sine forældre. På den måde kan du tage dig god tid, til at skrive det hele ned. Jeg sætter et link ind, hvor du kan se en guide til at skrive eller sige noget svært: https://bornetelefonen.dk/fortael-noget-svaert/
Måske føles det slet ikke muligt for dig at tale med dine forældre og få hjælp af dem. Måske fordi de ikke forstår dig, som du har brug for? Eller fordi du ikke vil gøre dem kede af det? Eller noget helt tredje.
Nogle gange kan det bare føles næsten umuligt at åbne sig for nogen, man kender. Derfor fik dit brev mig til at tænke på Headspace. Kender den organisation?
Jeg ved fra andre unge, at Headspace kan være ret gode at tale med – og du kan tale med den samme rådgiver flere gange og møde op hos dem. Headspace er et anonymt og gratis samtale- og rådgivningstilbud til dig, der er mellem 12-25 år. Ingen problemer er for store eller små. I headspace kan du tale om alt. Intet er forkert, og rådgiverne er klar til at lytte og tale om det, som du ønsker at tale om. Du kan ringe, sende sms, chatte eller dukke op i det nærmeste Headspace og få en samtale. Du kan også booke en videosamtale. Du kan finde Headspace  her.
Jeg håber, du får talt med nogen om jalousien, de negative tanker, stressen og de svære følelser – og dine tanker om ikke at ville leve mere.
Det er aldrig rart at gå med den slags alene. Tit hjælper det rigtig meget, at snakke med nogen om det. Nogen gange kan tanker fylde en hel masse, når man går med dem alene. Når man snakker med andre om tankerne, kan de tit føles og fylde mindre. Man kan se på det, som når man lukker luften ud af en ballon.
Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen, hvis du har lyst. Vores telefon nummer er 116111, og det er gratis og anonymt. Her sidder vores dygtige rådgivere klar hele døgnet, hvis du kunne have brug for det.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen