Brev
Spiser normalt men…
Kære BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14, jeg har det ikke særlig godt mentalt.. jeg har før i tiden cuttet (er nu 16 dage clean og meget stolt) jeg har ingen selvtillid, ser mig selv som grim,tyk osv…
Her på det sidste er det for alvor begyndt at blive et problem.. Jeg spiser som jeg skal 2-3 måltider om dagen og så måske en snack eller sådan noget. Problemet er bare at efter jeg har spist for jeg det dårligt.. Både mentalt og fysisk. Jeg føler mig tyk og klam, men jeg får også kvalme og ondt i maven…
Her de sidste 3 dage har jeg fået mig selv til at kaste op 2 gange.. Jeg kaster op fordi jeg føler mig klam virkelig klam… Jeg ved ikke om det kan være en spiseforstyrrelse fordi jeg har kun gjort det 2 gange… men altså uanset hvad er det vil ikke normalt at føle sig klam efter man har spist?
Især når man tænker på jeg ligger i den lave ende af normal vægtig.. men jeg vil virkelig gerne have hjælp.. er der noget man kan gøre så man ikke får kvalme efter og have spist?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige
Tusind tak for dit brev. Det lyder til, at du har det rigtig svært for tiden, og det er derfor godt, at du rækker ud efter noget hjælp. Det er ofte det første skridt på vejen til at få det bedre.
Du skriver, at du ikke har cuttet i 16 dage. Det kan jeg godt forstå, at du er rigtig stolt over. Cutting er faktisk meget vanedannende, ligesom at ryge cigaretter, så det kan være rigtig svært at holde op – så det er super flot gået.
Du skriver også, at du føler dig klam, grim og tyk – og at du faktisk har kastet op 2 gange nu, fordi du føler dig klam. Sådan skal du selvfølgelig ikke have det, så det er vigtigt, at du får noget hjælp til at få styr på dine tanker om dig selv. Har du mon talt med dine forældre om, hvordan du har det?
Det kunne være en god start til at få noget hjælp. Dine forældre kan eventuelt hjælpe dig videre til at få talt med en læge om, hvordan du har det lige nu.
Jeg kan nemlig også læse, at du går og tænker på, at du måske har en spiseforstyrrelse. Det kan jeg desværre ikke svare ja eller nej til. Det er en læge, der kan hjælpe med at finde ud af det. Læger ved også, hvordan du får den bedste hjælp, hvis det er tilfældet.
Hvis du synes, det er svært at tale med dine forældre, kan du måske få lidt inspiration i denne video. Her har BørneTelefonen samlet nogle tips til, hvordan du kan tale om svære ting med andre.
Kender du mon LMS? Det er Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade. Her kan du få personlig rådgivning ved at møde op eller bestille tid. Rådgivningen er både gratis og anonym og alle rådgivere har tavshedspligt. Du kan læse mere på deres hjemmeside her.
En lille ting du kan gøre allerede nu derhjemme er, at du prøver at kigge dig selv i spejlet og fortælle dig selv, at du er sød og dejlig. Det kan måske virke lidt fjollet, men jo flere gange man siger ting om sig selv, jo mere vil man selv også tro på det. Derfor skal du prøve at vende de grimme ord, du lige nu siger om dig selv til noget mere positivt.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at tale med en voksen fra BørneTelefonen, er du altid velkommen til at ringe til os på 116111.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen