Jeg har det svært ved mad.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Tak for dit brev. Det lyder ikke rart, at du føler, du skal overspise for at “spise normalt”. Man kan have forskellige madvaner, og når både din mor og storebror har det som dig, er det måske ikke så mærkeligt, at du har det, som du har det.

Men som du garanteret allerede ved, er det vigtigt, at man giver kroppen den næring og energi, den har brug for, når den skal udvikle sig og holde sig i gang. Derfor er det også godt, at du er opmærksom på, at du måske ikke får spist nok, og at du har tabt dig for meget.

Jeg spekulerer på, om du har snakket med dine forældre om det? Det kan være svært at finde hoved og hale i, hvor meget man bør spise, og hvad man bør spise. Når man tilmed har det som dig og i perioder ikke føler sig særlig sulten, kan man godt have brug for, at nogen udefra hjælper. Det skal nemlig ikke være sådan, at du føler, du bliver nødt til at spise mere, selvom du er propmæt. Men måske skal du spise noget andet, end det du gør nu.

Det er også sådan, at kroppen kan vænne sig til ikke at spise. Og man derfor slet ikke føler sig sulten. Det kan blive en uheldig vane, som du skal have hjælp til at bryde.

Hvis du har mod på at tale med din familie om det, kan det være, I kan gå til lægen sammen. Din læge vil nemlig kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst får hjælp til at tage lidt på – på en måde som passer til dig. Du kan også selv kontakte lægen. Du kan finde telefonnummeret på dit sygesikringsbevis.

Hvis du har brug for at snakke lidt mere om, hvordan du kan tale med nogen, dine forældre f.eks., er du meget velkommen til at ringe eller skrive herind til os. Ellers kan det også være en god indgangsvinkel at vise den person, du vil tale med, det brev, du har skrevet til mig samme med mit svar. Så kan I tale sammen ud fra det.

Jeg håber, du har mod på at tage hul på en samtale med nogen, som er tæt på dig, og som kan hjælpe. For du fortjener at få et afslappet forhold til hvad og hvor meget, du skal spise.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

har du en spiseforstyrrelse?

En spiseforstyrrelse er alvorlig, og det kræver hjælp fra en voksen. Det er derfor vigtigt at du fortæller nogen om din spiseforstyrrelse. Det er kun din læge, der kan sige, om du har en spiseforstyrrelse eller ej.

En spiseforstyrrelse kan vise sig på mange måder. Det kan være, at du spiser meget, at du næsten ikke spiser, at du kaster op eller at du træner meget.

Nogle beskriver også en spiseforstyrrelse som deres bedste ven, fordi den kan føles tryg. Men de beskriver den samtidig som deres værste fjende, fordi den får dem til at blive syge. Det kan føles hårdt at kæmpe imod sin spiseforstyrrelse, men det er heldigvis muligt at få det bedre.

Her på siden kan du få gode råd mod spiseforstyrrelser, få hjælp til at vende de negative tanker og øve dig i at få et mere positivt selvbillede.

Spiseforstyrrelser Andre der hjælper

Det Mentale Motionscenter

Gode råd og øvelser til at styrke din mentale sundhed
Læs mere

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser