Brev
Jeg har det svært ved mad.
Hej BørneTelefonen.
Jeg er en pige på 16 år. Jeg har problemer med at spise og jeg er usikker på om jeg har en form for en spiseforstyrrelse?
Jeg har altid været den der ikke har kunne spise meget. Det har jeg gjort siden jeg var lille og jeg har ikke fejlet noget. Der er nogle perioder hvor jeg har spist rigtig meget, også kommer der andre perioder, hvor jeg nærmest ikke har kunne spise noget, det er også normalt i min familie fordi at, både min mor og min storebror har det på samme måde.
Min periode i sidste sommerferie, var at jeg spiste rigtig meget og jeg kom helt op på normal vægt. Men ca. I de sidste to uger(eller mindre) har jeg bare ikke kunne spise. Jeg troede bare at det var som det plejede men jeg tog fejl. Nu har det stået på siden sommerferien og jeg har altså tabt mig over 6/7 kilo nu.
Alle er også ved at blive bekymret for mig og jeg er nu undervægtig igen. Jeg ved godt selv at jeg er tynd, jeg har ikke lyst til at blive tyndere men lige meget hvad jeg spiser, får jeg det som om at jeg skal kaste op.
Jeg har ikke været sulten i meget langtid. Prøv at forstille dig at du lige har spist og du har spist dig helt Propmæt men at du så skal spise endnu mere og nærmest “overspiser” dig selv. Jeg har det på den måde men rigtig så har og ved jeg, at jeg ikke overspiser mig, det siger jeg også til mig selv men det er svært.
Håber at i/du kan hjælpe mig, jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre!?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år,
Tak for dit brev. Det lyder ikke rart, at du føler, du skal overspise for at “spise normalt”. Man kan have forskellige madvaner, og når både din mor og storebror har det som dig, er det måske ikke så mærkeligt, at du har det, som du har det.
Men som du garanteret allerede ved, er det vigtigt, at man giver kroppen den næring og energi, den har brug for, når den skal udvikle sig og holde sig i gang. Derfor er det også godt, at du er opmærksom på, at du måske ikke får spist nok, og at du har tabt dig for meget.
Jeg spekulerer på, om du har snakket med dine forældre om det? Det kan være svært at finde hoved og hale i, hvor meget man bør spise, og hvad man bør spise. Når man tilmed har det som dig og i perioder ikke føler sig særlig sulten, kan man godt have brug for, at nogen udefra hjælper. Det skal nemlig ikke være sådan, at du føler, du bliver nødt til at spise mere, selvom du er propmæt. Men måske skal du spise noget andet, end det du gør nu.
Det er også sådan, at kroppen kan vænne sig til ikke at spise. Og man derfor slet ikke føler sig sulten. Det kan blive en uheldig vane, som du skal have hjælp til at bryde.
Hvis du har mod på at tale med din familie om det, kan det være, I kan gå til lægen sammen. Din læge vil nemlig kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst får hjælp til at tage lidt på – på en måde som passer til dig. Du kan også selv kontakte lægen. Du kan finde telefonnummeret på dit sygesikringsbevis.
Hvis du har brug for at snakke lidt mere om, hvordan du kan tale med nogen, dine forældre f.eks., er du meget velkommen til at ringe eller skrive herind til os. Ellers kan det også være en god indgangsvinkel at vise den person, du vil tale med, det brev, du har skrevet til mig samme med mit svar. Så kan I tale sammen ud fra det.
Jeg håber, du har mod på at tage hul på en samtale med nogen, som er tæt på dig, og som kan hjælpe. For du fortjener at få et afslappet forhold til hvad og hvor meget, du skal spise.
De kærligste hilsner
BørneTelefonen