Brev
har jeg en spiseforstyrrelse eller hvad er der galt med mig?
Hej jeg er en pige på 15 år.
Jeg har siden jeg var lille været overbevist om at jeg var større end alle andre og at jeg vejede for meget. Især mine lår har altid været større end “normalt”. Selvom jeg “kun” vejer ca. 56 kg og har en ganske normal BMI på 19, men når jeg ser mig i spejlet ser jeg kun fedt og mere fedt.
Jeg har de seneste par dage spist ca. 1000 kalorier om dagen for at forsøge at tabe mig. Selvom jeg har været sulten har jeg alligevel holdt mig fra at spise, og det gav mig en følelse af kontrol.
Jeg kan sammenligne det til samme følelse når man har trænet, hvor der udskilles endorfiner i hjernen. Jeg har førhen spist vegetarisk, men nu vælger jeg at overgå til en vegansk kost, og på den måde undgår jeg en masse unødvendigt mad der blot vil gøre at min vægt bliver større.
Jeg er helt besat af at veje mig selv. Jeg ved ikke om det er normalt, men jeg vejer mig ca. 5 gange om dagen, og får en tilfredstillende følelse når jeg vejer mindre end tideligere på dagen eller dagen før. Hvis jeg har taget på bliver jeg helt deprimeret. Jeg kan næsten ikke tænke på andet og har svært ved at koncentrerer mig i skolen.
Har jeg en form for spiseforstyrrelse eller?
Mvh en anonym pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Jeg kan se på dit brev, at du føler dit hårdt ramt af tanker om ‘vægt og mad’. Du skriver: ‘Jeg er helt besat af at veje mig selv’.
De fleste mennesker har det bedst med at føle, at de styrer deres egne tanker. Jeg kan læse, at det også er vigtigt for dig.
De færreste ønsker hverken at føle sig styret eller ligefrem ‘besat’.
Men det virker som om, at kontrollen er ‘løbet løbsk’ for dig. Du kan sikkert finde personer, der vil sige, at en ‘spiseforstyrrelse’ har ramt dig.
Mange der er ramt af spiseforstyrrelse oplever sig selv som et sted på en skala. Nogle perioder kan spiseforstyrrelsen næsten forsvinde – andre perioder kan den blomstre op. De fleste oplever, at de spiseforstyrrelsen langsomt aftager og til sidst slipper sit tag.
En ‘spiseforstyrrelse’ handler om, at noget i hverdagen ‘trigger’ tankerne om mad og vægt, så de løber løbsk. ‘Spiseforstyrrelser’ kommer sjældnet ud af det blå.
Hvad ‘trigger’ dine tanker om mad og vægt? Hvilke ting i din hverdag kan stresse dig? Og dermed ligge bag den spiseforstyrrelse, der har ramt dig?
Spiseforstyrrelser er sammensatte og handler også om en form for afhængighed. Man kan blive afhængig af stoffer, som udskilles i hjernen.
Du beskriver selv den ’tilfredsstillende følelse’ der opstår, når du adlyder din trang til at sulte og veje dig mange gange om dagen. Følelsen hænger nøje sammen med stoffer, der udskilles i hjernen. Præcis som du selv er inde på.
Jeg kan godt forstå, at du ikke længere har lyst til at føle dig ‘besat’. Jeg har nogle råd til dig, som du kan prøve af:
• Hos Landsoreningen mod selvskade og spiseforstyrrelse (LMS) er de gode til at tale om, hvordan du genfinder balance i forhold til mad og vægt. De har god erfaring, forslag og ideer, som du måske kan bruge. På den måde kan din krop igen få den energi, som den behøver. Se her http://LMS
• Hos din læge kan du få en samtale, der kan hjælpe dig fremad. Din læge kan støtte dig ved at fortælle mere om, hvad du nu kan gøre. Du kan gå alene til din læge. Eller du kan tage en ven med. Måske er det muligt for dig at følges med en person fra din familie?
•  Det vigtigste er, at du selv mærker efter, hvordan du egentlig har det i dit liv. Og at du derefter åbner dig for hjælp, når du føler behov  – præcis som du har gjort nu. Er der noget i din hverdag i skolen eller hjemme, som du skal have hjælp til at få ændret? Noget der kan trigge og ‘fodre’ spiseforstyrrelsen?
• Hvem kan du tale med? Måske skriver du til mig, fordi du ikke lige kan komme i tanke om nogen, du kan åbne dig for. Du kan ringe til os på tlf. 116 111, så kan vi tale – eller chatte – sammen om din situation. Måske kan vi sammen finde frem til nogen i din familie eller vennekreds, som du kan bruge.
Giv mine forslag numre. Rækkefølgen skal afspejle, hvad du tror mest på vil hjælpe dig.
Start med rådet, du tror mest på og gå derefter videre til det råd, du tror næstmest på…osv.
Som jeg nævnte før, så har andre unge været i lignende situationer. Derfor ved jeg, at det er muligt at få styr på en spiseforstyrrelse.
Måske har din hjerne helt  ‘glemt’ hvor godt det føles, når kroppen får alle de næringsstoffer, den har brug for. Mit gæt er, at du vil opleve mange gode sideeffekter ved, når din krop igen får den kraft og energi, som den har så hårdt brug for.
Hvis ingen af mine råd hjælper dig på den måde, du har behov for – så kontakt os igen. Så taler vi om andre muligheder.
Kærlig hilsen BørneTelefonen