Ved ikke hvordan jeg skal håndtere det hele

Hej BørneTelefonen.

Jeg skriver til jer fordi jeg har gået med en masse tanker selv, som jeg ikke kan få styr på. Jeg er næsten lige kommet id af et forhold for 3 måneder siden, og jeg savner ham rigtig meget.
Jeg drømmer om ham og jeg kan ikke være lykkelig på andre måder end at være sammen med ham.
Han har været min bedsteven i 4 år og så det først nu at vi prøvede at være kærester.
Han slog op med mig fordi vi ikke var ens og havde forskellige venner.
Problemet er bare jeg har tænkt mig så langt ud at begå selvmord.
Føler ikke at hvis jeg ikke kan være sammen med ham, er der ikke noget at leve for. Kan ikke finde ud af det, tør ikke at tag kontakt til ham.

Kh. Anonym

Pige, 19 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 19 år

Jeg fornemmer tydeligt din sorg efter at have mistet din kæreste. Som jeg læser dit brev, var I venner i lang tid før I blev kærester, så jeg tænker, at det kan føles dobbelt så hårdt at miste ham, da han også var din bedste ven.

Kærlighed og forelskelse er dejligt, når det er gengældt, men det gør bare så ondt, når det slutter. Vi får mange breve fra unge mennesker, der som dig, oplever kærestesorg. Du er ikke alene! Men det gør ikke følelsen mindre, når man står i det.

Du fortæller, at du lige nu har tænkt så meget på tabet og sorgen, at du får tanker om at begå selvmord. Jeg ved, at selvmordstanker ofte kommer, når der er noget, som føles helt uoverskueligt. Man kan måske sige, at tankerne kommer, når en indre smerte presser os helt op i et hjørne. Vi kan ligesom ikke slippe væk fra smerten.

Så kan selvmordstanker nogle gange føles som et frirum væk fra den smerte. Måske det også er sådan, du kan have det lige nu?

Når vi får selvmordstanker, så er det vigtigt at dele dem med andre – og måske også få professionel hjælp fra en psykolog. Det kan i sig selv være en lettelse at tale med andre om selvmordstankerne. Mange oplever, at tankerne øjeblikkeligt bliver lidt mindre og får lidt mindre magt.

At tale om det svære kan også være en vej henimod at få god hjælp.

Allerførst tænker jeg på, om du mon har talt med dine venner eller familie om, hvordan du har det? Det kan som sagt være en stor hjælp ikke at skulle bære de tanker alene.

Du kan måske starte med at skrive et brev til en god ven eller dine forældre. Du kan få hjælp til at gøre det her: Skriv det til nogen

Det kan være svært at dele tanker om selvmord, men du har allerede delt dem med mig, og det vil jeg takke dig for. Derfor tror jeg også på, at du kan dele bare lidt med et menneske tæt på dig, som du stoler på.

Jeg forstår godt, at livet indimellem kan føles meningsløst. Har du mon prøvet at lave en liste over alle de ting i dit liv, der gør dig glad? Det kan være en god idé, når alt ser sort ud, at have fokus på det, så du får tankerne væk fra sorgen.

Du skriver, at du ikke tør tage kontakt til din eks. Hvad er mon det værste, der kan ske?

Jeg spørger fordi, det måske kan hjælpe dig at få en god snak med ham. Selvom han siger, at I er for forskellige til at være kærester, så kan du måske spørge ham, om han stadig vil være din ven.

Du kan også fortælle ham, at du har det svært med jeres brud, men at du har respekt for hans valg og holder utrolig meget af ham som ven. Det er mit forslag til dig. Du ved allerbedst selv, om du følelsesmæssigt kan klare at tale med ham lige nu. Nogle gange kan det også være det bedste at vente lidt og give dig selv tid til at være ked af det uden at tage stilling til ham.

Med dit brev til BørneTelefonen oplever jeg, at du er en stærk pige, som rækker ud for at få hjælp. Det er modigt, og jeg håber, at du får den hjælp du har brug for til at komme videre i dit liv.

Du kan altid ringe til os på 116111, hvis du helt anonymt gerne vil øve dig på at snakke om selvmordstankerne og din sorg. Vi har åbent hele døgnet rundt, og vi vil gerne lytte.

Mange kærlige hilsner fra

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.