Afsluttet forhold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år
Sikke en masse modne og kloge tanker du gør dig. Jeg håber, at mit brev kan hjælpe dig videre.

Jeg kan godt forstå, at du havde brug for at få lidt plads, for det lyder som om, at det hele var meget intenst og hektisk i starten. Når du oven i købet har været syg, kan du have haft brug for ekstra ro omkring dig.

Mange par har lyst til at være venner, når de slår op, men det kan være ret svært at blive ved med at have meget kontakt – især lige efter bruddet. Det er svært pludselig at skulle tale og være sammen på en anden måde, når man nu er vant til at være kærester. For nogen lykkes det at blive rigtig gode venner, og for andre lykkes det ikke.

Det er ekstra svært at være ven med en ekskæreste, hvis man ikke helt er kommet over ham. Hvis du ikke har tænkt så meget over det endnu, kan det være, at det ville være godt at bruge noget tid på at tænke over, om du egentlig er kommet over ham? Er du helt OK med, at I bare skal være venner?

Hvis ikke, så synes jeg du skal tage chancen og skrive til ham. Måske har han det lige som dig. Men er blevet bange og såret- og har slået op med dig af frygt for, at du skulle gøre det.
Det kan også være, at du bare gerne vil have et venskab med ham. Så synes jeg også godt, du kan skrive til ham.

Du kommer selv med et rigtig fint forslag til, hvad du kan skrive til ham. Det er meget respektfuldt og ærligt. Og det åbner op for både et venskab eller et forhold. Du kunne måske tilføje, at han altid kan skrive til dig, når/hvis han får lyst. På den måde giver du ham mulighed for at bruge lidt mere tid på at komme sig, og blive klar til enten at være venner eller kærester med dig igen.

Det lyder som om, du har nogle gode støtter i din familie og dine venner. Bliv endelig ved med at tale med dem om det hele. Ofte bliver man klogere på sig selv, når man snakker med andre om, hvordan man har det – og hvorfor man har det sådan. Det kan være hårdt at bryde op med nogen, man holder meget af. Det er derfor helt naturligt, at du har brug for at tale med nogen, hvis du føler dig ked af det, eller når du savner din ekskæreste.

Prøv først og fremmest at passe på dig selv – f.eks. ved at bruge noget tid på at tænke over, om du faktisk har lyst til eller kan være venner eller kæreste med din ekskæreste. Vær ærlig over for dig selv. Og prøv så at være modig ved at handle på det du føler. Det tror jeg, du vil have det bedst med.

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.