Mor med kræft et liv i uvished

Hej alle sammen…

jeg er ikke så god til ord men nu prøver jeg:)

Jeg er 14 år. Jeg er enebarn og mine forældre er skildt men det er langt fra det værste. Det hele startede dengang min mor blev alvorlig syg og fik konstateret alvorlig kræft (jeg var dengang kun 4 år). Lægeren sagde at der var under 25% chance for at min mor ville overleve. Min mor prøvede at gøre det hyggeligt når jeg kom og besøgte hende med min far men selvom jeg kun var 4 år gammel var jeg trist da jeg godt kunne fornemme hvad der skete. Der gik lang tid hvor jeg Bode hos min mormor og morfar hvilket gjorde at jeg idag har et tættere forhold til min mormor en nogen anden. Jeg har aldri rigtig fået af hvide hvad der er sket kun når der har været alvorligt tilbagefald. På en måde ville jeg bare ønske at hun døde så hun ikke ville lide og så der kom fred og så jeg ikke ville blive ved med at have frygt for at når jeg vågnede op næste dag ville jeg finde hende død. Jeg har dårlig skyldfølelse naturligvis når jeg tænker sådan jeg skammer mig men på en måde kan jeg ikke lade vær. Idag kan jeg heller ikke klare hvis hun ikke siger vi ses om lidt for så er jeg bange for at vi ikke vil ses igen.

Jeg har brug for nogle der vil lytte nogle der har erfaring nogle der kan komme med nogle trøstende ord nogle der virker!

Hilsen en anonym:)

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære anonym,

Tusind tak for dit brev. Jeg synes da, at du er rigtig god til ord for du har da virkelig skrevet et fint brev, hvor du meget flot beskriver din situation. Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig hårdt at have en alvorlig syg mor – og endnu mere, når du faktisk har levet med det stort set hele dit liv. Det er helt naturligt, at man kan komme til at ønske, at det hele bare snart får en ende – for det vil bare altid fylde rigtig meget og netop give dig et liv i uvished, som du også meget fint har givet dit brev overskriften.

Det er rigtig hårdt at opleve nogen, som man holder rigtig meget af, gå igennem noget så ubehageligt som et alvorligt sygdomsforløb. Det vil ofte rejse en masse bekymringer og som du også selv skriver, så tror jeg, at det vil være rigtig godt for dig at tale med nogen omkring dem. Det er nemlig vigtigt at dele sine bekymringer og få hjælp til at håndtere dem, ellers har de en tendens til at vokse sig større. Der findes flere muligheder og jeg vil forsøge at informere dig lidt om dem – og så kan du vælge den løsning, som der føles mest rigtig for dig.

1) Snak med en, der deler de samme bekymringer. I dit tilfælde kunne det fx være din Mormor, som du fortæller, at du har et godt forhold til, hvilket er rigtig dejligt at læse. Jeg forestiller mig, at I deler nogen af de samme bekymringer. Din mor er jo hendes datter, så I må siges at være dem, der står hende allernærmest. Måske det kunne være rart at høre, at I gør jer nogle af de samme tanker. Måske hun vil kunne hjælpe dig med at få lidt mere klarhed over din mors sygdomsforløb, som du skriver, at du aldrig har fået alt at vide om. Ligesom det kan være rigtig rart at have en at tale om med alle de tanker og spørgsmål der forståeligt er, når din mor er syg. Og så kan det være godt at have en skulder at græde lidt ved, få et kram af. Kan tænke mig, man ind imellem har brug for at føle sig lille og ikke hele tiden skal være stærk?

2) Snak med en udenforstående – altså en, der ikke selv rummer de samme bekymringer. Nogen gange kan det nemlig være rart at få lov at være den sårbare og den, der bliver draget omsorg om. Jeg forestiller mig, at din mors sygdom måske lidt har en tendens til at få overtaget og du kan føle, at du bliver nødt til at lægge lidt låg på dine egne tanker og følelser. Er det mon rigtigt forstået? I sådanne tilfælde kan det være rart at have nogen omkring sig, der drager omsorg kun for dig og ikke selv har følelser i klemme i forhold til din mor og hendes sygdom. Det kunne fx være en god ven, lærer eller anden, som du føler, at du vil kunne snakke med. Hvis du ikke kan komme i tanke om nogen, så snakker vi på Børnetelefonen rigtig gerne med dig og ellers tænker jeg, at lægen også kunne være en mulighed. De kan nemlig også tilbyde samtaler, hvor man kan komme ned og snakke om sådan noget – og evt. hjælpe med at henvise dig videre til andre, fx en psykolog hvis du har lyst til det. Du har nemlig mulighed for tilskud, når du er pårørende til en alvorlig syg.

3) Snak med jævnaldrende, der kender til den samme situation – altså også er børn af en alvorlig syg forælder eller anden nær pårørende. Børn, unge og sorg er netop sådan en gratis rådgivning for børn og unge. Der er både mulighed for individuel rådgivning, grupperådgivning samt rådgivning via chat eller brev. Altså vil du her have mulighed for at blive tilknyttet en gruppe, hvor du kan tale med andre, der har eller oplever det samme som dig. Det kan nogen gange være rigtig rart at vide, at man ikke er den eneste, der oplever det som du gør – og ikke er den eneste, der går med de tanker som du gør. For det ved jeg, at der er rigtig mange andre børn og unge i samme situation, der gør. Du kan læse mere på deres hjemmeside: http://www.bornungesorg.dk/

Jeg har nu givet dig mine tanker omkring din situation samt et par mulige steder at søge hjælp. Hvad tænker du mon om dem – kunne en eller flere være en mulighed for dig? Du behøver jo ikke at vælge kun en og du skal vide, at du har jo også altid mulighed for at prøve de forskellige af indtil, du finder den løsning, der er den rigtige for dig. Du skriver, at du har brug for, at nogen med erfaring vil lytte og derfor tænker jeg, at Børn, unge og sorgs rådgivning vil være et godt at starte.

Jeg vil i hvert fald ønske dig rigtig meget held og lykke med det. Jeg synes, det er super godt, at du har skrevet til os – du virker som en rigtig fornuftig pige med et stort indblik i dig selv og dine følelser. Styrker som jeg tænker nok skal hjælpe dig igennem den her svære periode. Hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os vi Børnechatten eller SMS.

Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.