Brev
Mit savn er så stort…
Hej BB… Jeg er en pige på 14, den 9. Marts mistede jeg min bedstefar, han har haft kræft i mange år, men har kæmpet videre….
Torsdag den 8. Marts var jeg oppe at besøge ham, og han sagde til mig “******* det her bliver måske mine sidste ord til dig, jeg elsker dig!” Men jeg troede selvfølgelig ikke på at han mente det blev de sidste… Men så da jeg kommer hjem fra skole, om fredagen, kan jeg godt se min mor er ked af det, og hun fortæller mig at min bedstefar er død.
siden den 9. Har jeg ikke fået ret meget søvn, har grædt i rigtig mange timer, og har bare lyst til at tage livet af mig selv.. For ud over det var min bedstefar, var det min bedsteven, jeg kunne snakke med ham om ALT! Jeg er bare så nedtrykt! Hvad skal jeg gøre?:'(.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år, tak for dit brev med titlen "Mit savn er så stort..."
Det fremgår tydeligt af dit brev, at du er nedtrykt og sørger over tabet af din bedstefar, der døde for nylig efter at have haft kræft i mange år. Og det er der jo heller ikke noget at sige til...
Det er almindeligt, når man er ramt af sorg - både for børn og voksne - med de symptomer, du beskriver: dårlig søvn, hyppige grædeture, negative tanker.
For næsten alle gælder det, at det er vigtigt, at kunne tale med en person, der er parat til at lytte, og at give udtryk for savn og sorg. Kan I mon tale om dette i din familie? Og acceptere og vise, at man selvfølgelig er ked af det?
Det er også muligt, at du har kontakt med en anden voksen, som du har tillid til, som du kan tale med, f.eks. en lærer eller skolesundsplejerske?
Jeg tror, det nok kunne være en god ide at ringe til BørneTelefonen og snakke med en rådgiver der, hvilke muligheder der evt. kunne være for dig. Ville du mon have mod på det? (nummeret er 116 111) Alternativt kan du måske skrive lidt mere direkte med en rådgiver, hvis du logger på børnechatten.dk - det giver sommetider lidt flere nuancer end hvis man får et brevsvar.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?