Brev
Min veninde har mistet en kær… hvordan hjælper jeg hende?
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.
Kære brevkasse
Her for nyligt – i forgårs for at være præcis – har min allerbedste veninde, der betyder verden for mig, mistet sin morfar.
Det ramte hende hårdt, og sorgen tærer tydeligvis på hende. Dog gemmer hun sorgen bag et smil, med et grin, og det slår mig ihjel.
Jeg har grædt på hendes vegne, men har ikke rigtig noget lyst til at fortælle hende, da det jo i denne svære tid for hende, er mig, der skal trøste hende og ikke omvendt.
Jeg har sørget for at skrive til hende hver eneste dag, sendt snaps, og er blevet rådgivet af både min mor og Google. I beskederne/snapsene er det normalt: “Hvordan går det?” og “Hvordan har du det?” Jeg har også opfordret hende til at ringe, lige når hun har lyst, og har også fortalt hende at jeg ville ringe 🙂
Jeg er meget bange for, at hun vil føle sig alene og uden støtte, men jeg må minde mig selv om, at hun også har sin forældre, søskende, sine andre gode venner osv.
Jeg har selv været igennem det samme, med min kære mormor, og overbeviser mig selv om, at jeg kan sætte mig ind i min venindes sted.
Det er dog så svært for mig, at udtrykke mine sande følelser, som jeg kun kan gøre i breve som dette.
For at udtrykke mine følelser til hende, har jeg valgt at skrive en sang
Jeg vil gerne være der for hende, give hende et kram, “hele hendes sår” og bare hjælpe hende med at få det bedre…? Hvordan kan jeg hjælpe min sørgende veninde mest muligt, er mit spørgsmål?
På forhånd tak
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det sødt og betænksomt af dig, at du gerne vil støtte din veninde. Det er dejligt at have venner, som bekymrer sig om, hvordan man har det. Derfor er hun heldig, at hun har dig.
Du skriver, at din veninde skjuler sorgen bag et smil og et grin, og at det slår dig ihjel. Men mennesker reagerer forskelligt på sorg. Måske har din veninde behov for at gemme sin sorg lidt væk eller behov for at grine for at glemme sorgen lidt? Det kan måske være, at hun foretrækker at græde, når hun er alene. Sådan har nogen det.
Jeg synes det er fint, at du sender hende beskeder og har fortalt hende, at hun kan ringe. Jeg vil opfordre dig til at tro på, at hun har hørt dine invitationer, og at hun nok skal komme til dig, hvis hun har behov. For nogen er det rarest selv at arbejde med sorgen, og så vide, at de har venner, som er der, hvis de får lyst til at tale om det.
Du skriver, at du selv har oplevet at miste din mormor. Det kan måske også forklare, hvorfor du er så opmærksom på, hvad der sker med din veninde nu. Du har selv prøvet at miste, og du ved, at det gjorde ondt. Måske vækker din venindes oplevelse også nogle af de følelser omkring din mormors død til live i dig? Og gør dig ked af det igen? Sådan kan man godt have det.
Selvom følelserne kan være de samme, så er det ikke sikkert, at det som var godt for dig også vil være godt for din veninde. Som jeg skrev tidligere i mit svar, så kan mennesker reagere forskelligt på sorg. Derfor vil jeg også råde dig til at give plads til, at din veninde måske ikke finder trøst på de samme måder som du har gjort. Alle mennesker må finde deres egen vej gennem sorgen.
Du skriver, at du ønsker, at hele din venindes sår og hjælpe hende til at få det bedre. Jeg tror allerede, at du har gjort det bedste en ven kan gøre. Nemlig at vise hende, at du er der for hende og at du gerne vil tale med hende om hendes følelser. Nu er det op til hende at finde ud af, hvad hun føler behov for. At sørge kan tage tid og der kan være forskellige behov på forskellige tidspunkter. Så selvom hun måske ikke er interesseret i at tale nu, så kan det godt være at hun bliver det senere.
Jeg håber, at mit svar gav dig nogle ideer til, hvordan du kan forholde dig til din veninde. Hun er vel nok heldig, at hun har dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen