Brev
Ked af det
hejj.
Det her er nok rimeligt mærkeligt at være ked af det over men jeg græder rigtigt meget indeni lige nu.
så jeg har den her høne og hun havde lus og have ikke noget energi eller noget og mig or min mor har gjort alt vi kunne for at få hende til at overleve og spise og blive frisk igen men det har ikke hjulpet.
idag klokken 5 om morgen tog vi til udlandet og jeg sagde farvel til hende hvis hun nu skulle blive så dårlig og hvis hun led så skulle min mormor hakke hovedet af hende. Så here klokken 11.00 kom min farfar op til vores hus. og hun var død 😭 jeg håbede SÅ meget at hun ville overleve men det gjorde hun ikke 😭 min mor græder også og min far siger bage at det bare er en høne men nej jeg elskede den.
det er da lige som at elske en kanin eller sådan noget. jeg virkelig elskede den høne og nu er hun død. jeg græder så meget indvendigt. mig og min mor får en høne magen til som skal hedde Nanna men jeg har slet ikke lyst til at gå en ny fordi så syndes jeg bare at det er synd for Nanna. 🙁 jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre for at glemme om Nanna’s død men de andre høns lå bare ved siden af den og kiggede til den og den lå bare og var død.
Jeg får det helt dårligt ved tanken. jeg ved godt at det her ikke er et spørgsmål men jeg har ingen at tale med og har bare brug for hjælp til at gå det godt igen og glemme det (altså ikke glemme Nanna men hendes død) jeg tog et billede af Nanna så jeg altid vil huske hende. men jeg håber hun har det godt i himlen nu. undskyld for det lange brev og hvis i misforstod så er Nanna hønen. men hav en god dag <3 hilsen 13 årige pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg forstår dig simpelthen bare så godt. Nanna var jo ikke bare en høne. Hun var din høne – som helt tydelit betød meget for dig. Det lyder til, at du følte dig knyttet til hende.
At du har fået følelser for Nanna viser, at du er en omsorgsfuld og kærlig pige. Det er kun godt, at du kan føle kærlighed til dyr. Og ingen dyr er “finere” eller fortjener mere kærlighed end andre. Alt levende er et mirakel. Og derfor føles det også så trist, når livet stopper, og døden kommer.
Jeg forstår derfor godt, at du sørger og er ked af det over Nannas død.
Det lyder til, at din mor har det lidt på samme måde som dig. Kan du snakke med hende om det? Måske kan I sammen fortælle historier om Nanna? På den måde kan hun “leve” videre i jeres tanker.
Sorg forsvinder ikke af, at man ikke snakker om den. Faktisk er det vigtigt, at man får lov at være ked af det. Ellers vokser følelserne bare endnu mere. Og man føler sig alene.
Det kan du måske sige til din far, hvis han igen siger, at Nanna bare var en høne.
Sammen kan I måske også kigge på BørneTelefonens side om sorg. Jeg ved godt, at den mest er til børn, der har mistet et familiemedlem. Men alligevel kan I måske få nogle gode snakke om sorg og tristhed, når man oplever døden. Du finder siden her
Det var supergodt, at du tog et billede af Nanna – på den måde kan du bedre huske hende. Jeg tror, at hun på sin egen måde har mærket din omsorg og kærlighed til hende. Derfor har hun haft et godt hønseliv, selvom hun blev syg.
Jeg håber, du bliver rigtig glad for din nye høne. Selvom hun ikke kan erstatte Nanna, så kan hun måske give dig mange andre gode oplevelser.
Jeg sender dig et stort knus
Kærlig hilsen
BørneTelefonen