Brev
Jeg har det svært
Hej BørneTelefonen.
Jeg har altid været ret imod det her med at skrive til jer, men nu gør jeg det fordi jeg ikke ved hvad jeg ellers skal gøre. Jeg er simpelthen så trist og alene. Jeg føler ikke jeg har nogen at snakke med om mine problemer. Førhen i tiden havde jeg det rigtig svært med selvmordstanker og lyst til at gøre skade på mig selv for at få denne forfærdelige følelse går væk. Den følelse er nu tilbage. Jeg har det så svært. Jeg er ked af det hele tiden, jeg passer ikke ind i min familie. Mine forældre er skilt og min far bor i Kolding med hans familie. Jeg besøger dem hveranden weekend. Men herhjemme passer jeg ikke ind. Alle mine andre søskende er præcis hinandens alder undtagen mig. Jeg føler ikke vi har noget til fælles og jeg føler ikke jeg har et bånd til dem eller jeg kan være mig selv, uden de synes jeg er mærkelig eller irriterende. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg vil bare have det bedre. Jeg er bange for jeg måske er ved at blive deprimeret. Det hele er bare så sort og mørkt. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 15 år.
Mange tak for dit brev her til BørneTelefonen. Du skriver at du normalt er imod at skrive herind. Alligevel har du nu valgt at gøre det – det synes jeg er ret sejt gået af dig. Samtidig fortæller det mig også, at du er et sted hvor du kan mærke at du har brug for hjælp.
Du skriver at du tidligere har haft selvmordstanker og at de nu er kommet tilbage igen. Jeg ved ikke, om du ved det, men der er faktisk mange unge, der på et tidspunkt har haft selvmordstanker. Jeg nævner det, fordi det måske kan være en lettelse for dig, så du ikke skal føle dig forkert eller alene med dine tanker.
I dit brev skriver du også at du ikke føler, at du passer ind i din familie hos din far. At du ikke har noget til fælles med dine søskende og at du ikke føler du kan være dig selv. Hvor kan jeg godt forstå, hvis det påvirker dig, at have det sådan. For at kunne trives og være glad er det vigtigt, at man føler sig tilpas og føler at man kan være sig selv i sit eget hjem.
Det lyder som om, at der er en sammenhæng mellem din følelse af at være deprimeret og de følelser du har omkring ikke at passe ind i din familie. Derfor tænker jeg, at det måske vil være rart for dig med et par forslag til, hvordan du kan få hjælp til det derhjemme?
Først og fremmest kan jeg fortælle dig, at det er sådan, at dine forældre skal sørge for at du trives og har det godt – det står faktisk i loven. Mon din far ved, at du ikke føler, at du passer ind derhjemme? Hvis din far ikke ved, hvordan du har det, tænker jeg derfor, at det er rigtig vigtigt, at han får det at vide, sådan så han bedst kan passe på dig og sørge for at tingene bliver bedre derhjemme.
Det kan også være, at du faktisk ville ønske du slet ikke skulle bo hos din far hver anden weekend. Hvis du har det sådan, skal du vide at du ret til at være med til at vælge, hvor du skal bo når dine forældre er skilt – du har ret til at blive lyttet til, det står også i loven.
Du har ret til at bede om et møde med familieretshuset, hvis du ikke er tilfreds med de ting der er blevet besluttet omkring skilsmissen. Det kan fx. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt tredje. Du kan læse mere om dine rettigheder her
Hvis du ønsker at benytte dig af initiativretten kan du printe og udfylde denne blanket.
Hos familieretshuset har de også det de kalder Børnenes skilsmissetelefon. Her kan du ringe og få råd om, hvordan du præcis kan få indflydelse på, hvordan dit samvær med din far skal være. Deres tlf.nr. er 20 60 05 50.
Med de ting du beskriver tænker jeg uanset hvad at det er vigtigt, at du ikke er helt alene med dine tanker. Er der mon nogen, der kunne have en fornemmeles af, at du ikke er ok? Det kunne fx. være din mor, lærer eller en helt tredje voksen nær dig, som du stoler på og er tryg ved.
Hvis det er lidt svært at få tingene sagt højt, kan du bruge BørneTelefonens guide til at skrive et brev. I brevet kan du måske skrive nogle af de samme ting, som du har skrevet hertil. Fortælle hvad du oplever, føler og tænker, sådan så de kan forstå hvad der forgår inde i dig.
Når man har selvmordstanker er det vigtigt at man får noget hjælp. Man skal ikke gå alene med sine tanker. Derfor tænker jeg også, at et brev ville være en god måde, at dele de tanker. På den måde kan du og den voksen du deler det med, måske sammen tage forbi din læge. Din læge kan snakke med folk, når de føler sig nedtrykte eller har selvmordstanker, helt ligesom du beskriver det. Derfor er det en virkelig god ide at tage forbi lægen.
Hvis du ikke føler, at du har nogen nær dig, som du kan dele dine tanker med, er det også en mulighed at mødes med nogen hos headspace. Her kan du både dele dine tanker, sådan så du ikke er alene, men du kan også få hjælp til de ting, du oplever derhjemme.
Selvom du beskriver, hvilke tanker du gør dig lige nu, fornemmer jeg en stærk og sej pige bagved det hele. Det er hende, der har fundet mod til at skrive til os. Jeg tror på, at du kan bruge det mod til at tage det næste skridt for at få hjælp.
Hvis du får brug for andre løsningsforslag til, hvordan du kan få det bedre eller hvis du bare får brug for at snakke noget mere om det hele, er du altid meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen