Angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år,

Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du har det rigtig svært for tiden. Det er en stor styrke at bede om hjælp, når man har brug for det. Det er derfor rigtig modigt, at du har valgt at skrive til brevkassen. Jeg vil meget gerne forsøge at komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre.

Jeg kan forestille mig, at det kan være rigtig hårdt at gå rundt og føle at angsten fylder så meget, som du beskriver. Herinde hos BørneTelefonen kender vi til mange børn og unge, som går og føler sig angste og kede af det. Så du skal vide, at du bestemt ikke er alene om at føle det sådan. Mange børn og unge går også med sine tanker og følelser alene og får dem ikke fortalt til nogle. Hvis man ikke får snakket med nogle om det, kan det derfor hurtigt blive værre. Lidt ligesom at have en ballon inden i, som bare vokser sig større og større.

Du fortæller, at du hele tiden er uvenner med din mor. Jeg kan virkelig godt forstå, at det kan gøre dig ked af det at være uvenner med hende tit. Mon du har forsøgt at snakke med din mor omkring, hvordan du har det?

For nogle børn kan det nemlig være en rigtig stor hjælp at fortælle en forældre om det, da det nogle gange kan gøre, at de bedre forstår, hvorfor man gør, som man gør. Og de kan være med til at hjælpe en med at få det bedre.

For andre børn kan det være svært at snakke med en forældre, og de vil derfor hellere snakke med en anden voksen. Jeg vil foreslå dig at fortælle en voksen omkring de tanker og følelser, du beskriver. Det kunne være en sød lærer eller sundhedsplejersken på din skole. Mon du kunne have mod på det?

Jeg foreslår dette, da jeg bliver bekymret for dig, når du fortæller, at du ikke kan sove om natten, har hjertebanken, græder hver dag og føler dig ulykkelig. Sådanne svære følelser og tanker kan nemlig sætte sig i kroppen. Præcis som du beskriver. Måske kan du beskrive, det du mærker i kroppen – for eksempel i et brev.

Det er vigtigt at en voksen ved, at du har så meget angst, at du kan mærke det i din krop. Måske kunne du forklare om det i et brev? Nogle unge kan bedre forklare deres situation i et brev. Måske kan du bruge denne skriveguide, når du skal skrive et brev: Skriv det til nogen

Når den voksne læser, hvordan du har det, kan I tale om, hvad der skal ske. For det er muligt at få hjælp til at klare angst. For nogle unge virker det godt, at tale med en psykolog om angsten. Din læge kan henvise dig til psykolog. Mon du kan foreslå din mor eller en anden voksen at tage en tur til lægen og tale om angsten? Angst kan man komme med af med igen, når man får talt om den og ændret på nogle ting. Det kan være rart at tænke på.

Du fortæller også, at du i sommers fandt ud af, at din far er alkoholiker. Jeg kan forestille mig, at det var meget svært at finde ud af. Du skriver, at du går i TUBA hver anden uge. Dette viser mig, at du er handlekraftig og rigtig gerne vil have hjælp til at få det bedre. Jeg bliver dog nysgerrig på, om du mon har fortalt i TUBA omkring de følelser og tanker, som du beskriver i dette brev? Jeg spørger, fordi jeg ved, at det for nogle unge kan være meget hjælpsomt at snakke med andre unge, som står i samme situation, som en selv.

For nogle kan det være svært at fortælle om sine tanker og følelser til andre. Hvis du synes, at det er svært at starte en samtale omkring det, kan det derfor være hjælpsomt at vise brevet her og mit svar til dem, som du vælger at snakke med.

Jeg håber sådan, at du kan bruge mine råd til noget og at du finder modet til at snakke med nogle og bede om hjælp, så du i fremtiden ikke skal gå og føle dig så angst og ked af det. Jeg tror på, at du kan! Du har allerede vist, at du er modig og god til at sætte ord på dine tanker og følelser, og taget det første skridt ved at skrive til os.

Hvis du har brug for at tale mere om det, der er svært, er du altid velkommen til at ringe til en af vores rådgivere på BørneTelefonen på 116111. En rådgiver vil sammen med dig kunne lave en plan for, hvordan du bedst får det godt igen.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.