Brev
Bedste ven begik selvmord
Mine gode ven begik selvmord og Jeg savner ham så meget efter han døde så føler jeg mig af alene.
Også at Jeg går på en efterskole og ud foran mit vindue er der et reb og når jeg kigger ud så ser jeg ham ved rabet.
Har sky følelse selv om at jeg har fået af vide det ikke er så føler jeg det stadigvæk har brug for hjælp
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Jeg kan sagtens forstå din sorg og at du savner din ven meget. Alle sørger på deres måde, og på den måde som føles rigtig for dem. Det er klart din sorg fylder, når det var din gode ven.
Når man mister nogen, er det helt almindeligt, at kroppen lukker ned i en periode. Nogen husker ikke så godt, nogen sover ikke så godt, nogen hører ikke så godt og mange tanker tænkes om den man har mistet. Lige som det er helt almindeligt, at man bliver bange for, at andre omkring vil dø eller at man føler sig alene lige som du beskriver.
Jeg tænkte på, om du kan snakke med dine forældre om det?  Det er ikke altid nok med en snak eller to. Der skal mange snakke til før sorgen opløses lidt efter lidt.
For nogen kan det hjælpe at skrive et brev til den, man har mistet. Det kan være en måde, at få lidt styr på alle ens tanker og følelser. Ligesom du også får skrevet alle de ting som du ikke har fået sagt. Mon det kunne virke for dig?
Du vil altid have dine minder om din ven, og det I to havde sammen. Det er der ingen, der kan tage fra dig. De vil være hos dig for altid.
Måske har I en samtalegruppe på efterskolen for børn som har mistet et familiemedlem? Eller måske din lærer kender til en gruppe i din kommune. I gruppen taler man med andre børn, som har mistet en de holder af. Din lærer på skolen, kan måske tage en snak med dig og dine forældre om det?
Mon du allerede har snakket med en psykolog? Hvis ikke, eller hvis du måske søger en ny, så kan du undersøge, om der er gratis psykologhjælp i din kommune.
Jeg vil foreslå, at du taler med dine forældre, hvis du ikke har gjort det. Det er faktisk også rart, at tale med nogen, når man har mistet og er i sorg og føler skyld.
Det kan også være, at du på et tidspunkt har mod på at læse om andre børn og unge, som har mistet. Rådgivningen Børn, unge og sorg   kan du se,  hvordan andre børn og unge har fået hjælp. Og det er muligt at ringe og SMS ind. Der er også grupper man kan være med i, hvis man har brug for det.
Sorg er en svær følelse at håndtere, for lige meget hvad, så kan man ikke få den person tilbage, som man har mistet – og alligevel føles det som om, at det eneste, der hjælper, er at få personen tilbage.
Det er derfor, det er så vigtigt, at man får talt med nogen om det. Derfor håber jeg at du får fortalt din klasselærer eller en anden voksen på skolen, hvordan du har det. Du skal ikke sidde på skolen med en følelse af at være alene. For det er du ikke.
Ens omgivelser er ikke tankelæsere. De kan simpelthen ikke gætte, hvordan du har, selvom du har så stærke følelser, at du føler, at det stråler langt ud af dig.
Der må jeg altså sige, at det gør de ikke. Især ikke hvis du er ekspert i at gemme dem væk. Forstår du?
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig og at du fortsætter med at være modig og bede om hjælp som du har gjort til os.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til os på BørneTelefonen 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.