Jeg gider ikke mere.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år
Jeg er virkelig ked af at høre, at du har mistet din mor i en trafikulykke så pludseligt og så voldsomt. Du beskriver så fint, hvordan du ikke bare sørger over tabet af din mor, men også over at du føler, at din mors død har ødelagt hele din familie.
Jeg tænker, du må være en meget stærk pige, når du midt i alt dette alligevel har kræfter til at skrive til os og på denne måde kæmpe for at få hjælp til jer alle sammen. Det er på ingen måde din skyld, at ulykke skete. Det er almindeligt at få tankerne om, at hvis bare man havde gjort alt muligt anderledes, så var det aldrig sket. Men det er ikke din skyld.

Flere unge, der har mistet en forælder, fortæller også om denne følelse af, at hele familien bliver ødelagt fra den ene dag til den anden. Nogle siger, at det er som om et lyn pludselig slår ned i familien.

Jeg kan godt forstå, at så stor en sorg kan føles som om, at man får ødelagt hele sin familie. Jeg kan også godt forstå, at sorgen kan være så massiv, at man kan komme til at tænke på, om man nogensinde får noget at leve for igen, men heldigvis ved vi, at det kan man!! Det tager tid, men man kan få et rigtig godt liv igen!

Sorg tager desværre lang tid, men man kan komme videre og man kan få sin familie tilbage. Du og din familie bliver anderledes, men vi ved fra rigtig mange i samme situation, at man kan komme videre og få et rigtig godt liv.

Når man pludselig oplever denne her tavshed, som du så godt beskriver, så ved vi desværre, at mange voksne, der selv er ramt af sorg, kan være meget i tvivl om, hvordan de skal snakke med deres børn om det, fordi de er så bange for, at børnene skal blive endnu mere kede af det. Tavsheden er ofte et tegn på, at man ikke rigtig ved, hvad man skal spørge om og snakke om.
Som forælder vil man gerne beskytte sine børn mod alt det svære i livet og her i jeres situation mod den store sorg, I er midt i. Men børn og unge har brug for, at der er voksne, der kan være sammen med dem i sorgen, lytte til dem, snakke med dem, græde sammen med dem og hjælpe dem med at finde ud af, hvad der kan lindre.

Jeg tænker, at du har brug for en anden voksen lige nu eller en rigtig god veninde, som kan være sammen med dig (og dine søskende) i jeres sorg. De kan ikke tage sorgen fra dig, men når man er så ked af det, har man brug for én, der vil lytte igen og igen og som giver gode kram! Jeg håber, der er én i familien, en lærer eller en veninde, som er der for dig.

Jeg tænker på, om der mon er noget, som du kan lide at lave, og som kan aflede dine tanker engang imellem? Vi ved, at nogle har glæde af at tage høretelefoner på og lytte til noget beroligende musik. Andre synes det hjælper at lytte til en CD med beroligende øvelser eller lydbøger, som du kan låne på biblioteket, som kan hjælpe med at finde ro i kroppen. Nogle er glade for at skrive dagbog, hvor de både skriver om den, de har mistet og måske også tegner og sætter billeder ind.

Der er en forening, der hedder Børn, Unge og Sorg, som har en rigtig god hjemmeside www.bornungesorg.dk. Her kan du læse om andre unge, der har mistet, du kan chatte med andre unge, se små filmklip og sidst men ikke mindst kan du ringe til dem alle hverdage ml. 10-14 på 70266766. Her kan du snakke med en rådgiver, som kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du og din familie bedst hjælpes. De har også samtalegrupper for unge.

Jeg sender dig mange kærlige hilsner og de bedste ønsker fremover.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.