Brev
Har mistet mine føelser
Hej, jeg ved godt jeg ikke burde være herinde… men ja jeg er en pige på 18, mhm..
Jeg har lige mistet min lillesøster.. hun var 14… det er så uvirkeligt, mhm jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal skrive, uden det lyder forkert, men min hjerne og føelser er helt væk, jeg tænker næsten ikk på noget, jeg er aldrig glad nærmest, jeg har glemt hvordan man savner en person, det har jeg haft længe, eller noget.. og føler mig så dum, fordi jeg tror ikke min hjerne eller jeg, har opfattet jeg har mistet min lillesøster.. jeg græder for det meste når jeg er tæt ved personen.. men jeg er en som holder ens føelser inde, men nu er alle mine føelser væk… jeg ved ikke hvad der sker, please hjælp mig.
Jeg vil gerne mærke hvordan det er at savne, også for min lillesøsteren skyld… jeg savner hende self.. men min hjerne siger hele tiden jeg er ligeglad.. også får jeg en fornemmelse af det er jeg, imens jeg skriger til min hjerne indeni og fortæller den til at stoppe, for jeg vil ikke føle sådan her, Før i tiden, fil jeg voldsomme tanker, fordi mine søsknede var i plejefamilie, hvor jeg fik mærkelige tanker i mit hovede, med hvad der kan ske, og de ting, mhm det stoppede der min tvillingesøster komt hjem, jeg har ingen ide hvorfor tankerne var der, men please hjælp mig!
Hilsen pigen der ønsker at føle.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år,
Problemerne ophører ikke fordi man bliver ældre så du er altid velkommen til at skrive herind!
Jeg er ked af, at du har mistet din søster – og i så ung en alder! Det du beskriver er slet ikke unormalt, når man er i sorg: At føle at man er ligeglad samtidig med, at man ikke kan finde glæden i de samme ting, som man plejer.
Jeg tænker, at du ubevidst forsøger at fortrænge det, der er sket fordi det er så forfærdeligt, hvilket giver dig en følelse af at være ‘ligeglad’. Det er kroppens måde at overleve, når tilværelsen bliver for meget. Du kan dog stadig mærke, at du ikke er glad som før, hvilket fortæller mig, at du ikke har bearbejdet din sorg, men måske snarere undertrykker den. Det kan nogle gange være nemmere på den korte bane, fordi det gør, at vi overlever og stadig formår at leve videre frem for at sætte os ned og stoppe med at spise/drikke/leve. Kroppen og hjernen er jo programmeret til overlevelse.
De færreste kan selv bearbejde en så stor sorg, som du oplever og derfor ender mange med fx at gå i terapi eller i sorggrupper. På følgende link, kan du finde gratis sorggrupper – der er også en gruppe for 13-18 år, som jeg tænker kunne være noget for dig: https://www.sorgvejviser.dk/sorgtilbud/?audiences=&limit=10&municipality=&offset=0&region=5d984765-5d08-40d1-90d4-cd861ea618a9&type=5e43143d-055c-4d8d-bc04-bc4d4bc66738
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om din sorg? Det tænker jeg er første skridt. Er det ikke er dig at gå i sorggruppe, tænker jeg du måske kan tale med dem om at få noget andet hjælp til at bearbejde sorgen og få kontakt til dine følelser. Jeg kan også foreslå du går til din læge og får en snak med denne. Måske lægen kan henvise dig til nogle psykologsamtaler eller lægen kender til, hvad der er i det område hvor du bor, som kunne være hjælpsomt.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS, hvis du har brug for at tale med nogen. Vi kan også hjælpe dig med at få det sagt til dine forældre eller en anden vigtig person i dit liv så du kan få alt den støtte du har brug for i denne svære tid.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen