Har mistet mine føelser

Hej, jeg ved godt jeg ikke burde være herinde… men ja jeg er en pige på 18, mhm..

Jeg har lige mistet min lillesøster.. hun var 14… det er så uvirkeligt, mhm jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal skrive, uden det lyder forkert, men min hjerne og føelser er helt væk, jeg tænker næsten ikk på noget, jeg er aldrig glad nærmest, jeg har glemt hvordan man savner en person, det har jeg haft længe, eller noget.. og føler mig så dum, fordi jeg tror ikke min hjerne eller jeg, har opfattet jeg har mistet min lillesøster.. jeg græder for det meste når jeg er tæt ved personen.. men jeg er en som holder ens føelser inde, men nu er alle mine føelser væk… jeg ved ikke hvad der sker, please hjælp mig.

Jeg vil gerne mærke hvordan det er at savne, også for min lillesøsteren skyld… jeg savner hende self.. men min hjerne siger hele tiden jeg er ligeglad.. også får jeg en fornemmelse af det er jeg, imens jeg skriger til min hjerne indeni og fortæller den til at stoppe, for jeg vil ikke føle sådan her, Før i tiden, fil jeg voldsomme tanker, fordi mine søsknede var i plejefamilie, hvor jeg fik mærkelige tanker i mit hovede, med hvad der kan ske, og de ting, mhm det stoppede der min tvillingesøster komt hjem, jeg har ingen ide hvorfor tankerne var der, men please hjælp mig!

Hilsen pigen der ønsker at føle.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år,

Problemerne ophører ikke fordi man bliver ældre så du er altid velkommen til at skrive herind!

Jeg er ked af, at du har mistet din søster – og i så ung en alder! Det du beskriver er slet ikke unormalt, når man er i sorg: At føle at man er ligeglad samtidig med, at man ikke kan finde glæden i de samme ting, som man plejer.

Jeg tænker, at du ubevidst forsøger at fortrænge det, der er sket fordi det er så forfærdeligt, hvilket giver dig en følelse af at være ‘ligeglad’. Det er kroppens måde at overleve, når tilværelsen bliver for meget. Du kan dog stadig mærke, at du ikke er glad som før, hvilket fortæller mig, at du ikke har bearbejdet din sorg, men måske snarere undertrykker den. Det kan nogle gange være nemmere på den korte bane, fordi det gør, at vi overlever og stadig formår at leve videre frem for at sætte os ned og stoppe med at spise/drikke/leve. Kroppen og hjernen er jo programmeret til overlevelse.

De færreste kan selv bearbejde en så stor sorg, som du oplever og derfor ender mange med fx at gå i terapi eller i sorggrupper. På følgende link, kan du finde gratis sorggrupper – der er også en gruppe for 13-18 år, som jeg tænker kunne være noget for dig: https://www.sorgvejviser.dk/sorgtilbud/?audiences=&limit=10&municipality=&offset=0&region=5d984765-5d08-40d1-90d4-cd861ea618a9&type=5e43143d-055c-4d8d-bc04-bc4d4bc66738

Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om din sorg? Det tænker jeg er første skridt. Er det ikke er dig at gå i sorggruppe, tænker jeg du måske kan tale med dem om at få noget andet hjælp til at bearbejde sorgen og få kontakt til dine følelser. Jeg kan også foreslå du går til din læge og får en snak med denne. Måske lægen kan henvise dig til nogle psykologsamtaler eller lægen kender til, hvad der er i det område hvor du bor, som kunne være hjælpsomt.

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS, hvis du har brug for at tale med nogen. Vi kan også hjælpe dig med at få det sagt til dine forældre eller en anden vigtig person i dit liv så du kan få alt den støtte du har brug for i denne svære tid.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.