Brev
Gider ikke jul
Hej.
Jeg er en dreng der er 14 år. Min bedstefar døde sidste år lige efter jul. Jeg elskede ham overalt på hele jorden, og det var hans tur til at holde jul i år.
Jeg har svært ved at åbne mine følelser over for min familie, og jeg har slet ikke lyst til at holde jul i år. Det hele er ligesom ødelagt, og jeg flipper ud når jeg hører en jule sang.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, når mine forældre spørger hvad vi skal gøre til jul. Jeg vil bare helst helt væk fra alt der har noget med jul afgøre. Hvad skal jeg gøre??
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Mange tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du har mistet din bedstefar. Det er rigtig ubehageligt når nogen man elsker går bort. Jeg kan godt forstå, du synes det er svært at skulle holde jul uden ham.
Hvor er det bare dejligt, at du havde en så god bedstefar, og at du holdt så meget af ham. Du må have en masse dejlige minder med ham, som du kan tænke tilbage på. Det at fremtiden er uden ham, kan være rigtig hårdt at tænke på. Desværre så er livet jo indrettet sådan, at alle skal gå bort. Selvom det kan føles rigtig uretfærdigt.
Hvis du prøver at forestille dig, hvordan din bedstefar ville ønske, at du skulle have det til jul i år, hvad tror du så han ville tænke? Jeg forestiller mig, at sådan en dejlig bedstefar ville ønske, at du havde en god jul med resten af familien, og en gang imellem i løbet af aftenen, sender ham en tanke. Måske I endda kan tale lidt om din bedstefar mens i holder jul. Så er han både tilstede i alles tanker og hjerter.
Selvom det kan være svært at tale om, så tænker jeg, at det ville være rigtig godt for dig, at tale med dine forældre om hvordan du har det. Det er helt almindeligt at være ked af det, også selvom det er mange måneder siden han døde. Mange mennesker oplever at savne dem de har mistet, ekstra meget i juletiden. Jeg tænker faktisk, at resten af din familie også synes, at julen i år kan blive svær uden bedstefar.
Måske du kunne vise din mor eller far det brev du har sendt til brevkassen og måske mit svar til dig. Så er det lidt lettere, at få sagt hvad du tænker. Du kan også spørge dine forældre; “Har I også tænkt på, at julen kan blive svær i år?” Så kan du høre hvad de tænker, og de vil sikkert spørge dig hvordan du har det.
Når man mister nogen man holder af, er det i hvert fald rigtig vigtigt at snakke med nogen om det. Ellers kan det komme til at fylde for meget i ens hoved. Måske du kender en fra klassen, der også har prøvet at miste en bedsteforældre. Du kan jo prøve at spørge ham/hende, om hvordan det føles for den person.
På BørenTelefonens hjemmeside kan man læse om sorg, og om hvad andre børn har oplevet at være rigtig kede af. Du kan læse lidt om det, hvis du har lyst. Du kommer ind på siden ved at klikke her.
Måske kan du også få glæde af at tale med Børn, Unge & Sorg ? Du kan få gode samtaler med en voksen herfra. Du behøver ikke at være bekymret for, at de ikke forstår dig. De ved meget om at være ramt af sorg – som du er lige nu. Det kan føles som en stor hjælp.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og får snakket med dine forældre om dine tanker. Det er i hvert fald rigtig godt, at du har forsøgt at få det lettere med tankerne, ved at skrive herind.
Du er altid velkommen til at skrive igen. Du kan også SMSé eller ringe til BørneTelefonen på 116111
Kærlig hilsen
BørneTelefonen