Gider ikke jul

Hej.

Jeg er en dreng der er 14 år. Min bedstefar døde sidste år lige efter jul. Jeg elskede ham overalt på hele jorden, og det var hans tur til at holde jul i år.

Jeg har svært ved at åbne mine følelser over for min familie, og jeg har slet ikke lyst til at holde jul i år. Det hele er ligesom ødelagt, og jeg flipper ud når jeg hører en jule sang.

Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, når mine forældre spørger hvad vi skal gøre til jul. Jeg vil bare helst helt væk fra alt der har noget med jul afgøre. Hvad skal jeg gøre??

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Mange tak for dit brev. Jeg er ked af at høre, at du har mistet din bedstefar. Det er rigtig ubehageligt når nogen man elsker går bort. Jeg kan godt forstå, du synes det er svært at skulle holde jul uden ham.

Hvor er det bare dejligt, at du havde en så god bedstefar, og at du holdt så meget af ham. Du må have en masse dejlige minder med ham, som du kan tænke tilbage på. Det at fremtiden er uden ham, kan være rigtig hårdt at tænke på. Desværre så er livet jo indrettet sådan, at alle skal gå bort. Selvom det kan føles rigtig uretfærdigt.

Hvis du prøver at forestille dig, hvordan din bedstefar ville ønske, at du skulle have det til jul i år, hvad tror du så han ville tænke? Jeg forestiller mig, at sådan en dejlig bedstefar ville ønske, at du havde en god jul med resten af familien, og en gang imellem i løbet af aftenen, sender ham en tanke. Måske I endda kan tale lidt om din bedstefar mens i holder jul. Så er han både tilstede i alles tanker og hjerter.

Selvom det kan være svært at tale om, så tænker jeg, at det ville være rigtig godt for dig, at tale med dine forældre om hvordan du har det. Det er helt almindeligt at være ked af det, også selvom det er mange måneder siden han døde. Mange mennesker oplever at savne dem de har mistet, ekstra meget i juletiden. Jeg tænker faktisk, at resten af din familie også synes, at julen i år kan blive svær uden bedstefar.

Måske du kunne vise din mor eller far det brev du har sendt til brevkassen og måske mit svar til dig. Så er det lidt lettere, at få sagt hvad du tænker. Du kan også spørge dine forældre; “Har I også tænkt på, at julen kan blive svær i år?” Så kan du høre hvad de tænker, og de vil sikkert spørge dig hvordan du har det.

Når man mister nogen man holder af, er det i hvert fald rigtig vigtigt at snakke med nogen om det. Ellers kan det komme til at fylde for meget i ens hoved. Måske du kender en fra klassen, der også har prøvet at miste en bedsteforældre. Du kan jo prøve at spørge ham/hende, om hvordan det føles for den person.

På BørenTelefonens hjemmeside kan man læse om sorg, og om hvad andre børn har oplevet at være rigtig kede af. Du kan læse lidt om det, hvis du har lyst. Du kommer ind på siden ved at klikke her.

Måske kan du også få glæde af at tale med Børn, Unge & Sorg ? Du kan få gode samtaler med en voksen herfra. Du behøver ikke at være bekymret for, at de ikke forstår dig. De ved meget om at være ramt af sorg – som du er lige nu. Det kan føles som en stor hjælp.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og får snakket med dine forældre om dine tanker. Det er i hvert fald rigtig godt, at du har forsøgt at få det lettere med tankerne, ved at skrive herind.

Du er altid velkommen til at skrive igen. Du kan også SMSé eller ringe til BørneTelefonen på 116111

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.