Brev
forælder der er død
(Brevet er redigeret af hensyn til barnet og yngre læsere. Rådgiveren har læst hele brevet.)
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 14 år som ikke har sine forælder mere .
Min mor død da jeg var 11 år , hun valgte at begå slevmord . Mig og min bror stå det hele .
Jeg var 9 år da min far død .
Så tænker i nok hvem bor du så ved nu, jeg bor ved en der hedder A.
Jeg har nogen spørgsmål omkring det, er det normalt at bliv drillet med det i skolen? og er det normalt at være ked af det ( næsten hele tiden?
Håber vil hjælp med nogen svar 🙂
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev – det må være svært at skulle undvære sine forældre. Sorgen og savnet af dine forældre vil nok altid være der, og det kan være svært at rumme og finde ud af hvordan man skal leve med.
Jeg tror at det normalt at man er ked af det, når man har mistet sine forældre. Denne følelse af at være ked af det næsten hele tiden, som du beskriver, tror jeg er sorg og savn. Den vil fylde meget i nogle perioder og mindre i andre perioder i dit liv. De fleste der mister vigtige personer i deres liv vil dog med tiden - og med den rette hjælp - opleve, at sorgen fylder mindre og er til at leve med.
Det er vigtigt, med sorg og savn at få delt de svære tanker og følelser, som du har. At tillade sig selv at være ked af det og sætte ord på, hvordan man har det, kan hjælpe, så man ikke bærer på sorgen alene. Jeg er håber, at du har nogen omkring dig, som kan være en støtte for dig? Det kan både være dine veninder, en venindes forældre, en voksen på skolen eller en i din familie. Har du mon en i tankerne, som du føler du kan snakke med?
I rådgivningen  www.bornungesorg.dk kan du få hjælp af voksne. De er vant til at tale med børn og unge, der har mistet en eller begge deres forældre. Du kan også ringe eller skrive ind og snakke med andre unge, der selv har mistet. Måske kunne det være rart for dig at tale med nogen, der kender til mange af de samme tanker og følelser?
Du skriver også, at du bliver drillet med det i skolen. Det er slet ikke i orden! Det er en del af din klasselæreres opgave, at sikre sig at alle børn har det godt i klassen.
Jeg ved ikke, om du allerede har talt med din lærer om det? Hvis ikke, vil jeg anbefale dig, at du fortæller, at du har brug for hjælp så det stopper. Hvis du synes, at det er for svært selv at sige det, kan du fortælle det til en voksen, som  kan hjælpe dig med at snakke med din lærer. Du kan også skrive det til din lærer, fx på intra eller i et brev.
Du har taget et stort skridt ved at skrive til BørneTelefonen, og jeg tror, dine forældre vil være stolte over, at du tør bede om hjælp. Det er en stor styrke.
Du er meget velkommen på 116111
Alt det bedste fra
BørneTelefonen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?