Brev
Angst
Hej,
Jeg er en pige på 15 år. Jeg har det rigtig svært for tiden. I sommers fandt jeg ud af at min far er alkoholiker, og jeg er hele tiden uvenner med min mor. Jeg går i TUBA hver anden uge, men jeg føler mig stadigvæk helt alene og jeg har virkelig brug for hjælp.
Jeg kan ikke sove om natten, jeg har hjertebanken konstant og jeg føler der sidder en klump i halsen, som gør det svært at trække vejret. Jeg græder hver dag, og føler mig ulykkelig.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
Mvh mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om, at du har det rigtig svært for tiden. Det er en stor styrke at bede om hjælp, når man har brug for det. Det er derfor rigtig modigt, at du har valgt at skrive til brevkassen. Jeg vil meget gerne forsøge at komme med nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Jeg kan forestille mig, at det kan være rigtig hårdt at gå rundt og føle at angsten fylder så meget, som du beskriver. Herinde hos BørneTelefonen kender vi til mange børn og unge, som går og føler sig angste og kede af det. Så du skal vide, at du bestemt ikke er alene om at føle det sådan. Mange børn og unge går også med sine tanker og følelser alene og får dem ikke fortalt til nogle. Hvis man ikke får snakket med nogle om det, kan det derfor hurtigt blive værre. Lidt ligesom at have en ballon inden i, som bare vokser sig større og større.
Du fortæller, at du hele tiden er uvenner med din mor. Jeg kan virkelig godt forstå, at det kan gøre dig ked af det at være uvenner med hende tit. Mon du har forsøgt at snakke med din mor omkring, hvordan du har det?
For nogle børn kan det nemlig være en rigtig stor hjælp at fortælle en forældre om det, da det nogle gange kan gøre, at de bedre forstår, hvorfor man gør, som man gør. Og de kan være med til at hjælpe en med at få det bedre.
For andre børn kan det være svært at snakke med en forældre, og de vil derfor hellere snakke med en anden voksen. Jeg vil foreslå dig at fortælle en voksen omkring de tanker og følelser, du beskriver. Det kunne være en sød lærer eller sundhedsplejersken på din skole. Mon du kunne have mod på det?
Jeg foreslår dette, da jeg bliver bekymret for dig, når du fortæller, at du ikke kan sove om natten, har hjertebanken, græder hver dag og føler dig ulykkelig. Sådanne svære følelser og tanker kan nemlig sætte sig i kroppen. Præcis som du beskriver. Måske kan du beskrive, det du mærker i kroppen – for eksempel i et brev.
Det er vigtigt at en voksen ved, at du har så meget angst, at du kan mærke det i din krop. Måske kunne du forklare om det i et brev? Nogle unge kan bedre forklare deres situation i et brev. Måske kan du bruge denne skriveguide, når du skal skrive et brev: Skriv det til nogen
Når den voksne læser, hvordan du har det, kan I tale om, hvad der skal ske. For det er muligt at få hjælp til at klare angst. For nogle unge virker det godt, at tale med en psykolog om angsten. Din læge kan henvise dig til psykolog. Mon du kan foreslå din mor eller en anden voksen at tage en tur til lægen og tale om angsten? Angst kan man komme med af med igen, når man får talt om den og ændret på nogle ting. Det kan være rart at tænke på.
Du fortæller også, at du i sommers fandt ud af, at din far er alkoholiker. Jeg kan forestille mig, at det var meget svært at finde ud af. Du skriver, at du går i TUBA hver anden uge. Dette viser mig, at du er handlekraftig og rigtig gerne vil have hjælp til at få det bedre. Jeg bliver dog nysgerrig på, om du mon har fortalt i TUBA omkring de følelser og tanker, som du beskriver i dette brev? Jeg spørger, fordi jeg ved, at det for nogle unge kan være meget hjælpsomt at snakke med andre unge, som står i samme situation, som en selv.
For nogle kan det være svært at fortælle om sine tanker og følelser til andre. Hvis du synes, at det er svært at starte en samtale omkring det, kan det derfor være hjælpsomt at vise brevet her og mit svar til dem, som du vælger at snakke med.
Jeg håber sådan, at du kan bruge mine råd til noget og at du finder modet til at snakke med nogle og bede om hjælp, så du i fremtiden ikke skal gå og føle dig så angst og ked af det. Jeg tror på, at du kan! Du har allerede vist, at du er modig og god til at sætte ord på dine tanker og følelser, og taget det første skridt ved at skrive til os.
Hvis du har brug for at tale mere om det, der er svært, er du altid velkommen til at ringe til en af vores rådgivere på BørneTelefonen på 116111. En rådgiver vil sammen med dig kunne lave en plan for, hvordan du bedst får det godt igen.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen