billeder på mobilen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev. Hvor lyder du bare, som en sød og betænksom person. Andre ville måske have grint af billedet og vist det til resten af klassen og gjort pigen til grin, men du lagde istedet mærke til, at hun så trist ud og fik lyst til at hjælpe hende. Det skal du have stor ros for, og det kunne mange andre børn og unge lære meget af.

Jeg tænker på, hvor godt du mon kender pigen? Jeg synes helt sikkert, du skal reagere på det på en eller anden måde. Nok ikke ved at snakke med hende om billedet, men ved måske at snakke lidt med hende sådan generelt og spørge lidt ind til hende, og på den måde måske prøve at finde ud af, hvordan hun går og har det? Du kan jo gennem den næste måneds tid prøve at være lidt mere opmærksom på hende. Kunne det mon være en mulighed?

På denne måde kan du måske også lægge mærke til, om hun generelt virker mere trist? Gør hun det, kunne det måske også være en mulighed at snakke med nogle af hendes venner/veninder? Jeg tænker på, om du mon fx kunne sige til dem, at du har oplevet, at pigen har virket lidt trist på det sidste, og om de også har oplevet det?

Du/I kunne måske også overveje, hvordan I viser hende, at I bekymrer jer for hende. Måske kunne du spørge hende direkte, hvordan hun har det? Du kan også gøre noget sødt for hende, og fx smile lidt ekstra til hende, så hun føler sig set. Det kan vi alle have brug for engang i mellem.

Jeg synes stadig ikke, du skal sige noget om billederne, men holde det til en generel bekymring for hende. Som jeg læser dit brev, er du mest bekymret for, hvordan hun har det, og ikke så meget bekymret for selve nøgenbillederne. Er det mon rigtigt forstået?

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Hvis du har brug for yderligere svar, er du altid velkommen til at ringe eller sms'e til BørneTelefonen på tlf: 116111. Du kan evt. oplyse brevets ID nr, så kan rådgiveren se dit brev og mit svar.

 De bedste hilsener og tanker fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.