Brev
Problemer i skole!
Hej jeg er en 12 årig pige.
Som har problemer i skolen.
Jeg har det rigtig svært med at komme afsted om morgen. Fordi der er mange der driller mig.Med hvordan jeg ser ud og at jeg har en forkert krop.
Det er også ekstra hårdt fordi jeg heller ikke kan lide min ejen krop i forvejen.
Jeg har overvejet meget med at skifte skole og for en ny start.
Men det kan også godt være at den anden skole bare er noget lort.. hver gang jeg siger noget til mine lærer gør de ikke noget. Og det ender med at jeg får skylden selv😕.
Mine forældre ved det også godt. De har skrevet mange gange, men det gør ikke noget.
De bliver ved ved og VED og det er virkelig hårdt at holde det hele inde. Og holde ud at være der oppe.
Jeg synes det er forfærdig at jeg kun er 12 år og jeg går rundt og laver mig om fordi andre siger jeg skal.
Fks jeg har barberet ben da jeg var 10 år fordi andre sagde at jeg lignet en dreng. Hvad skal jeg gøre? Jeg overvejer faktisk bare at gøre det af med mig selv..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære pige på 12 år
Hvor er det godt, at du skriver ind til os på BørneTelefonen, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig. Du fortæller i dit brev, at du bliver drillet på din skole.
Hvor lyder det svært at gå på en skole, hvor man risikerer at få at vide, at ens krop er forkert –  og at det er ens egen skyld, at man bliver drillet.
Drilleri, mobning og utryghed på skolen er aldrig okay
Det lyder som om, at der er en utryg stemning i klassen. For der er en helt bestemt måde, man skal se ud på. Hvor er det forfærdeligt, at nogen fx bestemmer, at man skal barbere sine ben, hvis man er pige. Det lyder helt galt.
Man kan blive hårdt ramt af at skulle gå i en skole, der i mange måneder og år fortæller en, at man er forkert.
Du har prøvet at sige det til dine lærere, men de gør ikke noget. Dine forældre ved det også godt, og har skrevet til dine lærere, men der ikke noget, der virker.
Det lyder virkelig ikke rart, at ingen reagerer på den dårlige stemning på skolen. Der er meget stor risiko for, at andre også har det dårligt på skolen og er bange for at sige eller gøre noget forkert. En dårlig stemning og stil på skolen rammer alle. Du gør det helt rigtige ved at at prøve at få fat i de voksne og gøre noget.
Du har forsøgt at få hjælp fra voksne mange gange
Når man som dig har rakt ud til de voksne igen og igen, uden at det har hjulpet, er der faktisk nogle andre veje at gå for at få hjælp.
I første omgang kan man skrive en klage til skolen. I den kan man fortælle om situationen, og at man har forsøgt at tale med flere voksne om det, men at det ikke har hjulpet. Måske dine forældre, kan hjælpe dig med at skrive den? Hvis du og dine forældre vi klage til skolen, så kan I sammen læse mere her
Det er ikke nødvendigvis en dårlig ide at flytte skole
Måske kan du tale med dine forældre om muligheden for at starte på en anden skole.  Skoleskift kan jo være en mulighed, når der ingenting sker – og når du og dine forældre har prøvet at gøre, hvad I kan.
Hvis du en dag flytter til en anden skole, så er det er en god ide at om, hvad du har været udsat for på din gamle skole. Så har den ny skole bedre mulighed for at tage rigtigt godt imod dig, som du har brug for.
Til sidst vil jeg gerne rose dig, og sige at det er virkelig modigt at dig at række ud efter hjælp. Det er så vigtigt, at du siger fra nu. Det er skadeligt at skulle holde sammen på sig selv, som du skriver. Det er svært at udvikle sig, få venner og lære noget som helst, når alle ens kræfter går med at prøve at passe ind på en skole og i en klasse, hvor der er utrygt at være.
Du skriver også, at du efterhånden har fået det sådan, at du tænker på at gøre det af med dig selv. Det viser, at det er virkeligt vigtigt, at du får hjælp nu. Derfor tænker jeg, at du måske har lyst til at tale mere om skolen, drillerierne og hvad du kan gøre? Du kan ringe på tlf. 116 111, BørneTelefonen har altid åbent, og vi er der altid for dig.
Jeg håber virkelig du kunne bruge mit svar, og ønsker at det hele bliver godt for dig.
Kærlige hilsner BørneTelefonen