Brev
Veninder
Hej jeg er en pige på 14 år.
Nu har det været i nogle dage at jeg føler min bedste veninde ikke gider mig mere..Hende og jeg har altid været sammen hele tiden og været meget meget tætte. Men har bare følt i noget tid at hun hellere vil de andre piger fra klassen end mig.. hun går hele tiden over til dem og væk fra mig. Det bliver jeg ret ked af. Føler mig bare heller ikke helt tilpas når jeg prøver at snakke med hende sammen med de andre piger. Ved ikke hvad jeg skal gøre eller hvem jeg så skal være sammen med.
Håber i kan hjælpe.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er det godt, du skriver ind og deler dine tanker omkring dit forhold til din veninde. Det er svært at gå rundt alene med en masse tanker indeni. Så begynder det at køre rundt hele tiden, og de har også en tendens til at bygge sig op og fylde mere og mere. Kender du mon det?
Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre.
Det er rigtig godt, at du reagerer hurtigt på de tanker og følelser, der opstår indeni dig. Du har i nogle dage følt, at din veninde ikke gider dig mere. Samtidig føler du, at hun gennem den sidste tid hellere vil de andre piger fra klassen.
Det allerbedste du kan gøre er, at få talt med din veninde om det. Det er den eneste måde, du kan finde ud af, om der er sket noget mellem jer. Måske er der en grund til, at hun trækker sig fra dig og hellere vil være sammen med de andre piger?
Jeg ved, at det kan være svært at få startet sådan en samtale. Måske kunne du sende hende en sms, hvor du skriver, at du føler, at I er ved at glide lidt fra hinanden, og det er du rigtig ked af. Så kan du spørge hende, om hun har lyst til at mødes, så I kan tale sammen stille og roligt bare dig og hende.
Jeg tænker, det er en god idé at mødes et sted, hvor I har tid og ro omkring jer. Det skal derfor helst ikke være på skolen, hvor der nemt kan komme forstyrrelser. Det er vigtigt, når I skal tale sammen, at du holder dig på egen banehalvdel. Det vil sige, at når taler med hende, så siger du Jeg føler eller jeg oplever i stedet for du vil hellere være sammen med de andre
Du føler dig ikke tilpas, når du snakker med hende, når de andre også er der. Hvis du får fortalt hende, hvordan du har det, så kan din veninde måske også hjælpe dig med at føle dig mere tilpas i gruppen.
I har en alder, hvor der sker rigtig meget, og I udvikler jer meget og også på forskellige tidspunkter. I vil begynde at rette blikket mere udad, og derfor vil I også begynde at være sammen med flere og måske andre, end dem I normalt er sammen med. Det kan være svært at håndtere, og det skaber en masse tanker indeni.
Vi taler og skriver med mange unge. der oplever samme situation som dig. Derfor har vi inde på vores hjemmeside en temaside omkring venskaber. Måske kan du få lidt inspiration her.
Jeg tænker på, om du har snakket med dine forældre om det? Både fordi det er godt at få delt sine tanker, men så har dine forældre også mulighed for at støtte dig. De har jo også været unge engang og har sandsynligvis stået i lignende situation.
Jeg håber, du kan finde modet til at få talt med din veninde. Hvis du har brug for flere idéer eller råd til, hvad du kan gøre, så er du meget velkommen til at ringe til os på 116 111 eller kontakte os via sms eller chat.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen