Lærerne fortrækker pigerne, er selv pige!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14

Tusind tak for dit brev – det er så dejligt, at du skriver til os, når der er tanker, der roder i hovedet.

I dit brev skriver du om, at du synes drenge og piger i din klasse bliver behandlet meget forskelligt, i sær af kvindelige lærere.

Sådan som jeg læser dit brev, handler det om, at du synes, at pigerne får lov til meget mere, fx når det kommer til at kigge på deres telefon, end drengene gør (også selvom de er englebørn og rolige i klassen).

Du spørger i dit brev, hvorfor det er sådan.

Det er et godt spørgsmål, men det er ikke let at give et helt klart svar, fordi jeg ikke har været med i situationerne, og jeg kender heller ikke dine lærere. Jeg vil dog gerne dele nogle tanker med dig, som jeg håber kan hjælpe dig.

Jeg tror, jeg forstår, at du synes, nogle lærere viser, at ‘piger er søde, rolige og hører efter’, mens ‘drenge er bisser og forstyrrer’. Er det sådan, du også oplever det med dine lærere?

Det, du beskriver, er måske kommet til at være sådan, fordi folk i tidligere tider troede, at drenge og piger skulle opføre sig på en bestemt måde. Drenge blev set som mere vilde, og piger blev opfattet som stille.

Men det er jo lidt noget fis, for man kan jo ikke bare sige, at alle drenge er på en måde og pigerne på en anden måde.

Vi er alle sammen forskellige og det viser dit brev også

I dag ved vi, at drenge og piger ikke fødes med bestemte træk baseret på deres køn, som at piger skulle være sødere og mere rolige i skolen end drenge.

Alligevel ser vi på målinger, at piger generelt får bedre karakterer, og det kan være, at de derfor bliver bedømt som bedre i skolen end drenge. Der kan være mange grunde til det. Nogle siger, det handler om, at voksne kan have forskellige forventninger til drenge og piger, præcis som du nævner i dit brev.

Hvis en lærer forventer, at drengene er urolige, kan det være svært at se, når de ikke er det. Det er lidt som at have en dårlig dag og pludselig synes, at alt er dårligt. Forstår du, hvad jeg mener?

Det kan give indtryk af, at piger passer bedre ind i den gamle opfattelse af, hvordan en elev skal være, og derfor kan lærerne måske have en holdning til både drenge og piger.

Det kan gå ud over dem, der ikke passer ind i ideen om, hvordan drenge og piger skal være som elever.

Jeg synes, det er et rigtig spændende spørgsmål, du stiller, eller det er i hvert fald det, jeg læser ud af dit brev: Hvordan kan vi ændre denne faste opfattelse af kønnene – eller i det mindste snakke om den?

Det er noget, der er værd at diskutere og hvor er det bare sejt, at du gerne vil det!

Hvad kan I gøre?

Du og dine veninder, som måske føler det samme, kan tage mod til jer og snakke med jeres lærer.

Sig, at I synes, det er uretfærdigt, og foreslå at I bruger lidt tid i klassen på at snakke om, hvordan drenge og piger bliver set.

I kunne bede jeres klasselærer om at I kunne bruge noget tid i undervisningen til at undersøge, hvordan man opfatter drenge og piger og få lov at diskutere om holdninger og fordomme i klassen også svarer til virkeligheden.

Måske er der også nogle elever og lærere, som tror de skal opføre sig på en bestemt måde, for at passe ind?! Det ville være rigtig sjovt at undersøge.

Her er nogle ideer til, hvad I kan sige:

“Vi har lyst til at snakke med dig om noget vigtigt. Vi føler, at der er nogle forskelle mellem, hvordan drenge og piger bliver behandlet i klassen, og det gør os lidt triste.”

“Vi har lagt mærke til, at nogle gange kan det virke som om, at drenge og piger forventes at opføre sig på bestemte måder. Vi synes, det er vigtigt at tale om det og måske ændre på nogle ting, så vi alle har det godt i klassen.”

“Kunne vi måske bruge noget tid i klassen til at snakke om, hvordan vi ser hinanden, og om vi har nogle fordomme? Vi kunne lave nogle sjove aktiviteter for at vise, at vi alle kan være gode til de samme ting, uanset om vi er drenge eller piger.”

Husk, at det er okay at være åben og ærlig om, hvordan I føler det, og at I ønsker at gøre klassen til et bedre sted for alle.

En konkret idé kunne være at lave rollespil, hvor piger og drenge ‘skifter køn’ og prøver at opføre sig som hinanden. Det kan åbne op for diskussion omkring de fordomme og holdninger, der eksisterer.

Man kan også gå en anden vej og spørge læreren og der kunne laves nogle rammer, hvor drengene og pigerne bliver mere ligestillede – kunne det fx være en idé at prøve at lægge mobilerne helt væk i undervisningen, så de i hvert tilfælde ikke forstyrrer (hverken piger eller drenge).

Jeg håber, at du kan bruge mine ideer til noget og at I, i klassen (og evt. på hele skolen) kunne komme til at snakke mere åbent om, hvilke holdninger og fordomme der er til køn, i blandt jer.

Måske er der også nogen, der er i tvivl om hvilket køn, de egentlig identificerer sig med og har svært ved at ‘passe ind’ i den traditionelle opfattelse – for dem ville en sådan debat nok være interessant også.

Tal med dine forældre om det

Jeg tænker også, at det er vigtigt, at dine forældre ved, hvor meget det fylder i klassen. Måske kunne du bede dem om hjælp? De vil også kunne tale med jeres lærere og skolen, hvis det føles rarere for jer.

Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116 111, hvis du har brug for at øve dig. Det er der faktisk ret mange andre, der gør. Du kan være anonym, ligesom du er her over for mig.

Mange varme hilsner

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.