Brev
Lærerne fortrækker pigerne, er selv pige!
Hej,
Vil gerne spørge hvorfor lærerne altid fortrækker pigerne. Er selv en pige, så tror folk vil lytte mere.
Det sådan, hvis jeg var en dreng der skrev det her, eller sagde det i klassen. Ingen ville tage det seriøst og ville sige jeg var egoistisk.
Jeg vil som sagt spørge, hvorfor lærer automatisk fortrækker piger?
Jeg ved godt de fleste drenge er ret fjolede, ligeglade med skolen, ligeglad med karaktere osv. Fordi det ikke interesere dem, i guess ?
Men lad os sige, at der er en pige, der hedder  X og en dreng som hedder XX ?
Om X og XX:XX laver aldrig ballade, altid god i skolen og bla bla bla. Englebarn.
X ser hele tiden på sin telefon, og er fuldstændig ligeglad med skolen. Bla bla bla.
X ser så på sin telefon i timen, som altid. Og XX får så en snap på sin telefon.
XX tager sin telefon op for at se hvem det er og om det er vigtigt. Læreren beder XX om at lægge sin telefon i tasken, men X sidder lige ved siden af med sin telefon fremme.
Man kan se læreren kigger på X og de får øjenkontakt i et lille øjeblik. Ved med 100% at de så hinanden.
XX siger så at han bare vil se hvem der skrev til ham og får konfiskeret sin telefon.
Drengene i klassen begynder så at brokke sig over det og siger læreren, især hvis det er en kvindelig lærer, at hun fortrækker pigerne.
Nogle få piger siger at de føler det samme og synes også at drengene bliver behandlet dårligt.
Læreren siger “Drenge, (ikke børn, piger og drenge. Specifik drenge) hvis i ikke gider at have skrevet hjem til jeres forældre, så vær nu bare stille for en gangs skyld og opfør jer ordentligt. Bare kig på pigerne. De kan godt finde ud af det.”
En dreng, lad os kalde ham XXX, siger så “Hvad med X ? Hun kigger jo også på sin telefon, men det er kun XX der bliver straffet!”
Læreren kigger over på X i nået tid, og siger så “Piger i kan pakke jeres ting og gå hjem, i har jo egentlig fri om en halv time. Drenge, i bliver. Jeg skal have en samtale med jer, siden ingen af jer kan opføre sig ordentligt i mine timer! I får skrevet hjem til jeres forældre imens.”
Og det var kun 2 drenge der overhovedet sagde noget og de alle bliver straffet.
X gør det samme, og egentlig værre, men læreren er ligeglad.
Why ?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14
Tusind tak for dit brev – det er så dejligt, at du skriver til os, når der er tanker, der roder i hovedet.
I dit brev skriver du om, at du synes drenge og piger i din klasse bliver behandlet meget forskelligt, i sær af kvindelige lærere.
Sådan som jeg læser dit brev, handler det om, at du synes, at pigerne får lov til meget mere, fx når det kommer til at kigge på deres telefon, end drengene gør (også selvom de er englebørn og rolige i klassen).
Du spørger i dit brev, hvorfor det er sådan.
Det er et godt spørgsmål, men det er ikke let at give et helt klart svar, fordi jeg ikke har været med i situationerne, og jeg kender heller ikke dine lærere. Jeg vil dog gerne dele nogle tanker med dig, som jeg håber kan hjælpe dig.
Jeg tror, jeg forstår, at du synes, nogle lærere viser, at ‘piger er søde, rolige og hører efter’, mens ‘drenge er bisser og forstyrrer’. Er det sådan, du også oplever det med dine lærere?
Det, du beskriver, er måske kommet til at være sådan, fordi folk i tidligere tider troede, at drenge og piger skulle opføre sig på en bestemt måde. Drenge blev set som mere vilde, og piger blev opfattet som stille.
Men det er jo lidt noget fis, for man kan jo ikke bare sige, at alle drenge er på en måde og pigerne på en anden måde.
Vi er alle sammen forskellige og det viser dit brev også
I dag ved vi, at drenge og piger ikke fødes med bestemte træk baseret på deres køn, som at piger skulle være sødere og mere rolige i skolen end drenge.
Alligevel ser vi på målinger, at piger generelt får bedre karakterer, og det kan være, at de derfor bliver bedømt som bedre i skolen end drenge. Der kan være mange grunde til det. Nogle siger, det handler om, at voksne kan have forskellige forventninger til drenge og piger, præcis som du nævner i dit brev.
Hvis en lærer forventer, at drengene er urolige, kan det være svært at se, når de ikke er det. Det er lidt som at have en dårlig dag og pludselig synes, at alt er dårligt. Forstår du, hvad jeg mener?
Det kan give indtryk af, at piger passer bedre ind i den gamle opfattelse af, hvordan en elev skal være, og derfor kan lærerne måske have en holdning til både drenge og piger.
Det kan gå ud over dem, der ikke passer ind i ideen om, hvordan drenge og piger skal være som elever.
Jeg synes, det er et rigtig spændende spørgsmål, du stiller, eller det er i hvert fald det, jeg læser ud af dit brev: Hvordan kan vi ændre denne faste opfattelse af kønnene – eller i det mindste snakke om den?
Det er noget, der er værd at diskutere og hvor er det bare sejt, at du gerne vil det!
Hvad kan I gøre?
Du og dine veninder, som måske føler det samme, kan tage mod til jer og snakke med jeres lærer.
Sig, at I synes, det er uretfærdigt, og foreslå at I bruger lidt tid i klassen på at snakke om, hvordan drenge og piger bliver set.
I kunne bede jeres klasselærer om at I kunne bruge noget tid i undervisningen til at undersøge, hvordan man opfatter drenge og piger og få lov at diskutere om holdninger og fordomme i klassen også svarer til virkeligheden.
Måske er der også nogle elever og lærere, som tror de skal opføre sig på en bestemt måde, for at passe ind?! Det ville være rigtig sjovt at undersøge.
Her er nogle ideer til, hvad I kan sige:
“Vi har lyst til at snakke med dig om noget vigtigt. Vi føler, at der er nogle forskelle mellem, hvordan drenge og piger bliver behandlet i klassen, og det gør os lidt triste.”
“Vi har lagt mærke til, at nogle gange kan det virke som om, at drenge og piger forventes at opføre sig på bestemte måder. Vi synes, det er vigtigt at tale om det og måske ændre på nogle ting, så vi alle har det godt i klassen.”
“Kunne vi måske bruge noget tid i klassen til at snakke om, hvordan vi ser hinanden, og om vi har nogle fordomme? Vi kunne lave nogle sjove aktiviteter for at vise, at vi alle kan være gode til de samme ting, uanset om vi er drenge eller piger.”
Husk, at det er okay at være åben og ærlig om, hvordan I føler det, og at I ønsker at gøre klassen til et bedre sted for alle.
En konkret idé kunne være at lave rollespil, hvor piger og drenge ‘skifter køn’ og prøver at opføre sig som hinanden. Det kan åbne op for diskussion omkring de fordomme og holdninger, der eksisterer.
Man kan også gå en anden vej og spørge læreren og der kunne laves nogle rammer, hvor drengene og pigerne bliver mere ligestillede – kunne det fx være en idé at prøve at lægge mobilerne helt væk i undervisningen, så de i hvert tilfælde ikke forstyrrer (hverken piger eller drenge).
Jeg håber, at du kan bruge mine ideer til noget og at I, i klassen (og evt. på hele skolen) kunne komme til at snakke mere åbent om, hvilke holdninger og fordomme der er til køn, i blandt jer.
Måske er der også nogen, der er i tvivl om hvilket køn, de egentlig identificerer sig med og har svært ved at ‘passe ind’ i den traditionelle opfattelse – for dem ville en sådan debat nok være interessant også.
Tal med dine forældre om det
Jeg tænker også, at det er vigtigt, at dine forældre ved, hvor meget det fylder i klassen. Måske kunne du bede dem om hjælp? De vil også kunne tale med jeres lærere og skolen, hvis det føles rarere for jer.
Du er også altid velkommen til at ringe til os på 116 111, hvis du har brug for at øve dig. Det er der faktisk ret mange andre, der gør. Du kan være anonym, ligesom du er her over for mig.
Mange varme hilsner
BørneTelefonen