Dum

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årige pige.

Tak for dit brev og dit råb om hjælp.

Jeg kan forstå, at du er dybt frustreret over din skole situation. At du synes, at du er dum og ingenting fatter i timerne. – Men jeg kan fortælle dig, at du er ikke ene om at have sådan en følelse. Vi høre fra mange unge, som er ængstelige for prøver, test og eksaminer. Og som du også fortæller, bange for at skuffe deres forældre.

Du går i 8. klasse og har mange forskellige fag. Måske er der nogle fag, som I skal afslutte til sommer?

Du fortæller, at du ligesom lukker ned, så snart undervisningen begynder og at du pludselig bliver dig selv og opdager, at der står en masse på tavlen og at du slet ikke har hørt efter. Har du tænkt over, om det er en bevist handling? Om du tænker:” Nu kommer der noget svært, så jeg kan ligeså godt tænke på noget andet, og lade være med at høre efter.”  Eller har du svært ved at koncentrere dig, lige meget hvor meget du end prøver på at fokusere på, hvad læreren siger?

Mit råd er, at du skal prøve, at finde svaret på dette. Måske har du et koncentrations-problem og dette tænker jeg, at lærerne måske kan hjælpe dig med.

Jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvornår du begyndte ikke at kunne følge med i timerne?

Jeg kan godt forstå, at du lige nu og her i 8. klasse er ulykkelig over de kommende eksamener. At du tænker på, om du kan få et godt job osv. Det er bestemt ikke en god følelse, at sidde med.

Nogle elever har virkelig svært ved at koncentrere sig. Nogle mener at det skyldes hormoner i hoved og krop og at de er lidt senere udviklet end andre. Men det bliver meget ofte bedre med alderen. Derfor er der også nogle unge, som er lidt længere tid om at tage deres uddannelse end andre. Nogle unge er måske 17-18 år, inden de kan fastholde en undervisning og tage viden til sig.

Måske er det sådan med dig? Måske skal du acceptere at f.eks. tysk og fysik/kemi aldrig bliver dit yndlingsfag, og at du ikke får gode eller nogenlunde karakterer i alle fag. Måske skal du ikke på gymnasiet efter 9. eller 10. klasse, men en helt anden vej?

Der findes masser af andre muligheder og genveje eller omveje til at få et dejligt job, som man holder af.

Måske har du mulighed for at komme på efterskole efter 9. klasse? Mange unge modnedes og bliver mere skoleparate efter et år hjemmefra.

Mit råd til dig er, at du får en samtale med din klasselærer, og her fortæller hvordan du virkelig har det. Fortæl at du har rigtig svært i timerne og er frustreret og ked af det. Måske vil rådet være, at du bruger din energi på dansk og matematik. Det kan også være at du evt. kan få lidt ekstra hjælp til matematikken eller nogle lettere opgaver, så du kan få fat i det grundlæggende i faget. Hvad tænker du om det? Man behøver nemlig ikke at være ekspert på alle områder i matematikkens verden.

Dine forældre har tilbudt, at du vil kunne få lektiehjælp derhjemme. Det får mig til at tænke på, at dine forældre gerne vil hjælpe dig og måske vil dig det bedste? Vil du give mig ret i det?

Det er ofte en bedre ide, at der kommer en udefra end at de selv sidder med dig. Så hvis I f.eks. kender en gymnasieelev, som gerne vil sidde alene med dig, er jeg ret overbevist om, at du vil lære mere, end hvis du sad over i skolen sammen med de 20 andre elever. Faktisk kan det være lidt hyggeligt.

Lad mig lige slå helt fast: Du er ikke dum!

Du har skrevet et fint brev, hvor du rigtig godt har forklaret, hvordan du har det. Der er ingen stavefejl og du er god til at formulere dig.    Neeeeej, du er vist ikke helt dum 🙂

Måske føler du dig dum, når du tænker på matematik. Men husk at man ikke behøver, at være god til alle ting!!!

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.