Skoleskift

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor er det godt du skriver til Brevkassen og fortæller, hvordan du har det. Når noget er svært er det godt at dele det med nogen. Jeg kan fornemme på dit brev, at du har gjort dig mange overvejelser. Og at du virkelig er god til at mærke efter, hvad der er godt for dig. At kunne mærke sig selv, som du kan, er en stor styrke.

Først vil jeg starte med at fortælle dig, at du nu er i puberteten, hvor der sker rigtig meget både med kroppen, følelserne, og humøret. Det skyldes hormoner. Man bliver lettere ked af det, vred, eller frustreret. Man kan føle man ikke er god nok. At andre ikke har lyst til at være sammen med en. Det er helt almindeligt.

Samtidig har man rigtig meget brug for gode venner at være sammen med for at trives. Uden nogen der ser dig, siger hej til dig, og vælger dig til kan du komme til at føle dig ensom. Jeg ved også, at en del unge kan føle det ensomt at være sammen med andre mennesker, der ikke rigtig forstår en. Mon det er sådan du har det?

At gå med overvejelser om at flytte skole er nogle svære tanker at gå med selv. Jeg tænker derfor, at det er vigtig at få talt med nogen om det. På den måde kan du måske blive afklaret – og finde ud af om skoleskift er det, der er bedst for dig.

Du kan måske tage en snak med din klasselærer om, hvordan du trives i klassen. Din klasselærer har nemlig ansvaret for at alle børn i klassen trives. Måske er der andre i klassen der har det lige som dig – uden du ved det. Det høre jeg tit om.

De fleste skoler har også en AKT lærer som unge kan snakke med, hvis de ikke trives i skolen. Måske er der også en på din skole? Du kunne måske sige, at der noget du lige har brug for at tale med dem om.

Du skriver, at du ikke rigtig føler din mor forstår dig. Mon hun ved hvor alvorligt det er? Nogen gange har forældre brug for at man siger ting flere gange før de forstår hvor alvorligt det er. Mon du har mod på at forklare hende det igen?

Jeg kan se, at du er rigtig god til at formulere dig på skrift. Jeg tænker derfor, om det kan være en ide at vise din mor, dit brev her og måske også mit svar til hende. Måske kan du også vise det til din lærer eller AKT lærer? Jeg er er sikker på de vil syntes du er sej, fordi du beder om hjælp.

Din mor kan måske hjælpe dig med at snakke med din lærer om, hvad der er bedst for dig. Hvis din mor har brug for hjælp til, hvordan hun bedst kan hjælpe dig, kan hun ringe til vores forældretelefon på 35555557.

Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at ringe, chatte eller skrive en sms til Børnetelefonen på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.