Brev
Skoleskift
Hej er en pige på 13
Jeg har det så svært lige for tiden. Jeg har svært ved at sætte de helt rigtige ord på hvorfor jeg gerne vil skifte skole men tror jeg er ved at nå til en point.
Det her skoleår (7 klasse) har været op og ned. Jeg starter dette skoleår med at være sammen med “min gamle gruppe” hvis man kan kalde det. Og der var så meget drama og alle blev hele tiden uvenner, så det gad jeg bare ikke længere.
Derfor besluttede jeg mig for at finde nogen andre at være sammen, jeg var allerede gode veninder med en adde andre pigegrupper så jeg prøvede at snakke med dem om mine problemer med den anden gruppe, de var forstående og stod op omkring det, de sagde også jeg var velkommen i deres gruppe.
Det endte med jeg var sammen med dem så. Det har jeg været siden jul nu ca.
Men her i alt det her Corona havde jeg tænkt meget over min posistion/altså den måde jeg føler jeg befinder mig på denne årgang. Før tænkte jeg at det bare var fordi jeg lige skulle give det lidt tid og prøve at lære dem at kende og har ikke indset det her før nu, men det gik op for mig at jeg føler virkelig ikke de havde lyst til at lære mig at kende efter de første måneder.
De er svære at være sammen med når hele gruppen er samlet, det er nemmere når det er nogle få. Vi er BTW 6 piger i gruppen. En af pigerne er min Aller bedste veninde. Men anyways. Jeg synes det er tydeligt at se hvem der er farvouritterne og hvem der holder sig til hvem.
Min Aller bedste veninde har lige været uvenner med dem alle og har ikke et ligeså stærkt forhold til dem, men opholder sig vel stadig sammen med dem. Så egentlig kunne jeg bare vælge at være sammen med hende kun da jeg jo føler mig udenfor samlet alle. Men jeg ved at der så kommer en masse drama ud af det og at en eller anden dag bliver mig og bedste veninden jo uvenner, hvem skal jeg så gå over til?
Derfor overvejer jeg et skoleskift, jeg har virkelig ikke lyst til at være på denne årgang mere.
Min mor siger hun synes jeg skal give det en chance og se om jeg mon ikke kommer tættere på dem. Problemet er at jeg føler ikke de vil mig som jeg vil dem.
Fx. Idag de sagde ikke hej til mig eller farvel (de går i paralelklassen) det var somom de ikke kendte mig. Og synes ærligt at det er deres pligt at sørge for at jeg bliver taget godt imod. Og det føles ikke sådan.
Jeg føler ikke min mor forstår det her. Og jeg har brug for at vide om det her er en god overvejes for mit eget bedste eller hvad.
Min anden bedste veninde, kunne jeg bar have valgt at være sammen med men problemet er at hun flytter, hun flytter langt væk. Hvilket også er ret svært for mig.
Det andede problem er at den skole jeg har lyst til at gå på, er ikke sikkert der er plads på. Men jeg håber fordi det er en rigtig god skole, kender også nogle derfra. Og de siger at folk er vildt søde og dit dat.
Men det her med skoleskift føler jeg også kunne være fedt som en “frisk start” eller er det for sent?
18/5
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt du skriver til Brevkassen og fortæller, hvordan du har det. Når noget er svært er det godt at dele det med nogen. Jeg kan fornemme på dit brev, at du har gjort dig mange overvejelser. Og at du virkelig er god til at mærke efter, hvad der er godt for dig. At kunne mærke sig selv, som du kan, er en stor styrke.
Først vil jeg starte med at fortælle dig, at du nu er i puberteten, hvor der sker rigtig meget både med kroppen, følelserne, og humøret. Det skyldes hormoner. Man bliver lettere ked af det, vred, eller frustreret. Man kan føle man ikke er god nok. At andre ikke har lyst til at være sammen med en. Det er helt almindeligt.
Samtidig har man rigtig meget brug for gode venner at være sammen med for at trives. Uden nogen der ser dig, siger hej til dig, og vælger dig til kan du komme til at føle dig ensom. Jeg ved også, at en del unge kan føle det ensomt at være sammen med andre mennesker, der ikke rigtig forstår en. Mon det er sådan du har det?
At gå med overvejelser om at flytte skole er nogle svære tanker at gå med selv. Jeg tænker derfor, at det er vigtig at få talt med nogen om det. På den måde kan du måske blive afklaret – og finde ud af om skoleskift er det, der er bedst for dig.
Du kan måske tage en snak med din klasselærer om, hvordan du trives i klassen. Din klasselærer har nemlig ansvaret for at alle børn i klassen trives. Måske er der andre i klassen der har det lige som dig – uden du ved det. Det høre jeg tit om.
De fleste skoler har også en AKT lærer som unge kan snakke med, hvis de ikke trives i skolen. Måske er der også en på din skole? Du kunne måske sige, at der noget du lige har brug for at tale med dem om.
Du skriver, at du ikke rigtig føler din mor forstår dig. Mon hun ved hvor alvorligt det er? Nogen gange har forældre brug for at man siger ting flere gange før de forstår hvor alvorligt det er. Mon du har mod på at forklare hende det igen?
Jeg kan se, at du er rigtig god til at formulere dig på skrift. Jeg tænker derfor, om det kan være en ide at vise din mor, dit brev her og måske også mit svar til hende. Måske kan du også vise det til din lærer eller AKT lærer? Jeg er er sikker på de vil syntes du er sej, fordi du beder om hjælp.
Din mor kan måske hjælpe dig med at snakke med din lærer om, hvad der er bedst for dig. Hvis din mor har brug for hjælp til, hvordan hun bedst kan hjælpe dig, kan hun ringe til vores forældretelefon på 35555557.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at ringe, chatte eller skrive en sms til Børnetelefonen på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen