Mobbet ud

Kære børnetelefon
Jeg er blevet mobbet fra da jeg gik i 0 klasse til jeg gik i 7 klasse og det fylder alså meget og man kan ik forstil sig hvordan jeg har haft det.
Jeg var rigtig tynd så man kunne se mine ribben men jeg blev kaldt tyk og jeg gik næsten aldrig ud for en dør end når det var nødvendigt.

Og nu bor jeg på et opholdssted og en af de voksne de sagde at jeg skulle lukke røven må de gerne det???

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Mange tak for dit brev. Det lyder som om, du har haft det rigtig svært i løbet af din folkeskoletid. Ubehagelige minder om mobning kan være svære at glemme, og derfor forstår jeg godt, det stadig fylder rigtig meget for dig i dag. Jeg håber, at du har fået hjælp til det, som er sket med dig?

Måske kunne være rart for dig at tale med nogen om den mobning, som du var udsat for i folkeskolen. For at få det bedre kan det nemlig være nødvendigt at få bearbejdet de grimme minder og få hjælp til at lægge det bag sig.

Måske er der en voksen, som du føler dig tryg ved, og som du vil kunne tale med om de ting, der stadig fylder rigtig meget for dig. Det kan være en lærer, en god voksen på opholdsstedet, din læge eller et familiemedlem.

Du skriver, du nu bor på et opholdssted, og at en af de voksne har talt grimt til dig. Det er slet ikke okay. Og jeg kan sagtens forstå, du reagerer på det. Dit opholdssted skal sørge for, at du har det godt og bliver passet godt på.

Måske kunne det være rart for dig at tale med den voksen, som talte grimt til dig. Fortælle ham eller hende, at det ikke var okay at blive talt sådan til. Hvis det er svært at sige ansigt-til-ansigt, kan det også være en mulighed at skrive et brev.

Hvis ikke du synes, det er en mulighed, kunne du måske gå til en af de andre voksne på opholdsstedet og fortælle personen, hvordan du oplevede at blive talt grimt til. Måske har du en god kontaktpædagog, som du snakke med og få hjælp til at personen taler pænt til dig. Man kan også klage til det sociale tilsyn hvis der er noget på opholdstedet som ikke er ok.

Hvis du ikke helt ved, hvordan du lige starter samtalen, eller hvordan du kan få det sagt, kan du besøge vores hjemmeside og få nogle gode råd. Du kan komme derind ved at trykke på det her link: Fortæl noget svært.

Jeg håber mit brev til dig har givet dig mod på at tale med nogen om de ubehagelige minder, du har om mobningen i folkeskolen. Og mod på at tage fat i en af de voksne på opholdsstedet og få fortalt ham eller hende om din oplevelse med at blive talt grimt til. Du har ret til at blive hørt og have det godt.

Jeg ønsker alt det bedste for dig. Og du skal vide, du altid kan ringe eller skrive til BørneTelefonen igen på 116111, hvis du har brug for hjælp til at få tingene sagt, eller bare gerne vil dele dine tanker med nogen.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.