Hvilken skole skal jeg vælge?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år. Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvori du gør dig nogle meget modne overvejelser omkring din skolegang. Når jeg læser dit brev, virker det ikke på mig som om du bliver drillet i din klasse. Jeg læser mere ,at du er træt af at være ”den stille pige” i en klasse, hvor der er mange fester. (Er det mon rigtigt forstået?) Jeg tænker på, om du har talt med dine forældre eller dine lærer om, hvordan du har det med din rolle i klassen. Måske var det en mulighed for dig, for jeg tænker at de skal vide, at du ikke rigtig trives i klassen for tiden. I slutningen af dit brev skriver du, at du ikke kan klare at gå i klassen i endnu et par år. Og det er de voksne nødt til at hjælpe dig med, enten ved at støtte dig i, at din position i klassen bliver anderledes, eller ved at hjælpe dig med at finde ud af, hvad der ellers skal ske... Hvis du tænker over at skifte skole, er det jo også noget, du er nødt til at tale med dine forældre om. De kan nemlig godt ønske, at du skal gå på en anden skole, men det er ofte ikke noget, der lige sker fra dag til dag. Jeg kunne forestille mig, at du sammen med dine forældre så skulle tale med dine lærer på skolen. Der findes flere forskellige typer skoler såsom privatskoler og friskoler, på sådanne skoler udbydes alternative valgfag så måske var det noget for dig. Men jeg ved jo ikke, hvor du bor, så derfor er det svært at svare på, om der vil være en skole i nærheden af dig, som vil passe godt til dig.  Der er ofte stor forskel på, hvor stort et udvalg af skoler der er, alt efter hvor i landet man befinder sig og private skoler koster jo også penge, så hvilke muligheder du har, tænker jeg, du må undersøge sammenmed dine forældre.  Jeg tænker på, om du har nogle veninder i din klasse, der måske har det lidt som dig og er mere stille. Hvis du har det, kunne I måske aftale at følges til nogle af de ting, jeres mere udadvendte kammerater arrangerer? Måske kan I også finde sammen og lave de ting, som I gerne vil i forhold til jeres interesser..? Jeg tænker om det måske også kunne være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak med en af rådgiverne derinde. Det er gratis at ringe der til, måske kunne UngeChatten også være en mulighed.  Tit giver begge dele i hvert fald lidt mere overblik over ens situation og de muligheder, man har. Mange kærlige hilsner fraBørneBrevkassen.

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.