Brev
Hvilken skole skal jeg vælge?
Hej BB
Jeg er en pige på 13 år, som gerne vil flytte skole. Jeg er den ´´stille pige´´ i klassen, og uanset hvilken skole jeg går på vil jeg altid være den person. Og det har jeg det fint med… for det meste.
Nej, det svar vil jeg gerne ændre. Jeg mener nogengange.
Jeg har aldrig prøvet at skifte skole før, men ved at jeg vil blive ved mad at være den samme person. Man skal i hvert fald ikke være ´´den stille´´ i min klasse, for det er bare irreterende. Næsten alle i min klasse er sådan nogen ´´partytyper´´ og det kan få mig til at føle mig udenfor.
Her i 2012 vil der være mange flere fester, og jeg vil ikke (tør ikke) gå til nogen af dem, da jeg ved jeg vil holde mig til de samme personer eller gå lidt for mig selv, og føle mig udenfor (igen)
Jeg tænkte på, om der findes skoler, hvor fx at der kun må gå elever der spillede på et instrument, eller måske en skole hvor man kan dyrke det man er god til? (Og jeg mener ikke i fritiden) Jeg har kun fundet efterskoler, men jeg er ikke gammel nok til at gå på sådan en skole. Jeg kan ikke klare at gå i min klasse i et par år endnu. Hjælp!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år. Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvori du gør dig nogle meget modne overvejelser omkring din skolegang. Når jeg læser dit brev, virker det ikke på mig som om du bliver drillet i din klasse. Jeg læser mere ,at du er træt af at være ”den stille pige” i en klasse, hvor der er mange fester. (Er det mon rigtigt forstået?) Jeg tænker på, om du har talt med dine forældre eller dine lærer om, hvordan du har det med din rolle i klassen. Måske var det en mulighed for dig, for jeg tænker at de skal vide, at du ikke rigtig trives i klassen for tiden. I slutningen af dit brev skriver du, at du ikke kan klare at gå i klassen i endnu et par år. Og det er de voksne nødt til at hjælpe dig med, enten ved at støtte dig i, at din position i klassen bliver anderledes, eller ved at hjælpe dig med at finde ud af, hvad der ellers skal ske... Hvis du tænker over at skifte skole, er det jo også noget, du er nødt til at tale med dine forældre om. De kan nemlig godt ønske, at du skal gå på en anden skole, men det er ofte ikke noget, der lige sker fra dag til dag. Jeg kunne forestille mig, at du sammen med dine forældre så skulle tale med dine lærer på skolen. Der findes flere forskellige typer skoler såsom privatskoler og friskoler, på sådanne skoler udbydes alternative valgfag så måske var det noget for dig. Men jeg ved jo ikke, hvor du bor, så derfor er det svært at svare på, om der vil være en skole i nærheden af dig, som vil passe godt til dig.  Der er ofte stor forskel på, hvor stort et udvalg af skoler der er, alt efter hvor i landet man befinder sig og private skoler koster jo også penge, så hvilke muligheder du har, tænker jeg, du må undersøge sammenmed dine forældre.  Jeg tænker på, om du har nogle veninder i din klasse, der måske har det lidt som dig og er mere stille. Hvis du har det, kunne I måske aftale at følges til nogle af de ting, jeres mere udadvendte kammerater arrangerer? Måske kan I også finde sammen og lave de ting, som I gerne vil i forhold til jeres interesser..? Jeg tænker om det måske også kunne være en mulighed for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og få en snak med en af rådgiverne derinde. Det er gratis at ringe der til, måske kunne UngeChatten også være en mulighed.  Tit giver begge dele i hvert fald lidt mere overblik over ens situation og de muligheder, man har. Mange kærlige hilsner fraBørneBrevkassen.
Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?
Gode råd om at være Ny i klassen