Brev
Hvad er mit formål?
Hej.
Jeg ved ikke hvem jeg er længere.
Efter sommerferien flyttede jeg skole. Jeg havde næsten ingen venner på den gamle skole…
På min gamle skole var jeg også meget sådan en “emo” type, som kun gik i sort osv. Det var jeg også lige da jeg startede på den nye skole.
Nu har jeg bare ikke lyst til at være den der deprimeret, usikre pige med selvmordstanker…
Men jeg har heller ikke lyst til at være nogen af de der populære typer. Men hvem er jeg så? Jeg føler mig ikke engang som “mig selv” overfor mine tætteste venner… Jeg ved ikke hvem “mig” er mere. Det er virkelig tomt inde i nogen gange.
Nogen gange hader jeg bare alting og mit liv og mig. Jeg har virkelig ikke lyst til at tage i skole nogen gange. Men jeg elsker jo at lærer og være i skole? Det er bare mine klassekammerater jeg ikke har lyst til at være sammen med. For alle mine klassekammerater spiller altid seje osv.
Det er som om når man bliver 13 år, så er man pludselig 20. Så begynder man at være “seje,” snakke om alkohol og så er det jo totalt sejt at bande. Jeg kan ikke ændre på dem, men er det så mig som skal ændre mig? Og hvem er jeg i det hele taget?
Nogen gange bliver jeg bare så sur og trist (også hende i skolen), og jeg skælder bare ud på alle omkring mig… Jeg har bare lyst til at græde. Det gør jeg tit… Og efter jeg har grædt skammer jeg mig, fordi jeg har ikke lyst til at blive husket som hende der græd hele tiden. For at være ærlig har jeg ikke set andre der har grædt i skolen ud over mig.
Nogen gange HADER jeg bare alle mine klassekammerater, og at jeg er mig, og at være i skole, og alting.
Og ja. Jeg HAR snakket med min lære, forældre, og en sundhedsplejerske. Men det er svært at sige alt det her. Jeg sagde også til min lære af jeg havde selvmordstanker, og hun sagde det videre til min mor.
Og så da min mor havde snakkede med mig, sagde jeg bare, at alt var en kæmpe misforståelse…
Altså jeg har heller ikke desideret selvmordstanker, bare nogen gange tanker om, hvorfor jeg er her. Hvad er mit formål?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige pige
Hvor er det godt at du skriver ind til os, når du går rundt og føler dig tom og forvirret indeni. Det er et stort skridt på vejen til at få det bedre, når man som du, deler sine tanker og sin tvivl.
Jeg har hørt fra mange unge mennesker som dig, der er i tvivl og usikker på hvem de er. De spørger for eksempel: Hvilken type er jeg, hvordan vil jeg gerne være? Det er helt naturligt at føle sådan, når man er igang med at udvikle sig og være i pubertet.
Mange nye følelser og tanker dukker op, som man skal forholde sig til, midt i sin udvikling fra barn til voksen. Hjernen udsender en masse hormoner og det er ikke spor ualmindeligt, at blive forvirret og følelsesladet. Præcis som du oplever det i skolen, når du kommer til at græde. Det er der ikke noget forkert i.
Jeg kan godt følge dig i, at det er sårbart, at “udstille” sine følelser overfor din klasse. For vi mennesker har sådan brug for, at blive inkluderet og accepteret i et fællesskab. Det kan være lidt skræmmende at “miste kontrollen” og bagefter bekymre sig om, hvordan man nu bliver opfattet, af de andre.
For dig måske lidt mere sårbart, fordi du netop har skiftet skole, da du manglede venskaber på din gamle skole. Men det er jo ikke sikkert at din nye klasse tænker dårligt om dig, når du græder. Måske bliver de lidt overraskede, eller endda lidt flove over deres opførsel.
Du behøver bestemt ikke blive som dem, du ikke bryder dig om. At bande og være sej og drikke alkohol. Måske er de børn selv usikre indeni og prøver at spille seje, så ingen opdager det? Kan du følge mig i det? På den måde er du mere modig og viser dine følelser. Også selvom det ikke lige var din plan.
Jeg lægger også mærke til, at du godt kan lide at gå i skole og lære noget. Det fortæller også noget om dig. At du er en nysgerrig og videbegærlig pige, der gerne vil have noget ud af timerne, når du er der.
En måde at finde mere ud af hvem man er. Og det er en proces, der kan vare i mange år og det kan sagtens skifte undervejs, som du også har oplevet.
Ja den måde er at være nysgerrig på sig selv. Hvad gør mig glad? Hvad synes jeg er nyttigt at lave? Hvilke interesser har jeg. Det kan være musik eller håndarbejde, læse eller spille håndbold (bare for at nævne noget).
Det er ofte at fællesskaber og venskaber opstår omkring en fælles interesse.
Er det en mulighed for dig, at du går til en eller anden fritidsinteresse? Kan du se det for dig, at du kan opnå fællesskaber den vej? Jeg tænker det er noget du kan prøve af, hvis du har lyst til det.
Det kan godt, som du selv skriver, føles tomt og ensomt, hvis man ikke rigtig er sig selv sammen med andre. Også når man er forvirret over, hvem man er og gerne vil være. Du kan læse mere omkring ensomhed via dette link.
Jeg håber du kan finde en nysgerrighed omkring dig selv. Så kan din fortælling om dig blive, at du undersøger hvem du er, hvad du godt kan lide, hvad der gør dig glad.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen