Brev
For meget stress:(
Jeg har så meget stress for nyligt at det alt sammen bare bliver for meget ,og jeg har bare brug får en god peptalk.
Jeg har over 10 problemer at løse og mit hovde kan bare ikke tage det.
Så har du måske en god måde at få mindre stress??
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Ung på 14 år
Det er så godt du skriver og beder om hjælp til at håndtere stress. Det er nemlig vigtigt at lære at forholde sig til stress. Vi oplever alle stress i perioder,  det er også helt normalt, at man kommer til at føle sig stresset, når man har flere opgaver der skal laves i forhold til den tid der er til rådighed.
Det er også godt at kunne kende forskel på hvilken slags stress man er ramt af. Der er den slags stress man mærker, når man er under pres, som  hjælper en med at præstere bedre. Men hvis man føler sig stresset alt for lang tid ad gangen, er det, at det pludseligt kommer til at føles rigtigt svært. Og det lyder til at det er den sidste slags stress du mærker.
Egentlig handler det om at lære at sig ja og nej, både til sig selv og andre. For man kan jo ikke nå mere end det man kan, inden for den tid der er til rådighed.
De fleste af os kan have svært ved at sige nej, da man gerne vil hjælpe andre og gøre dem glade. Eller fordi man selv gerne vil det hele. Fordi man tror at andre ikke kan lide en hvis man siger nej. Fordi man er bange for den andens reaktion hvis man siger nej. Ja nogen gange har man bare ikke lært at sige nej og vælge noget fra.
En måde man kan bruge for at finde ud af om man skal sige ja eller nej, er ved at stille sig selv 3 spørgsmål og hvis man ikke kan svare ja til dem alle. Så er svaret et nej.
Du kan spørge: 1. Har jeg lyst. 2. Vil det være godt for mig at gøre det? 3. Har jeg tiden til at gøre det?
En anden måde at klare stress på er det du gør nu. Du beder om hjælp.
Ofte er det svært selv at se og vurderer hvad der kan tages fra. Her kan der være godt at få sine forældre, lære eller en anden voksen man er tryg ved. Til at hjælpe med at få overblik over de forskellige opgaver/ting der fylder. For derefter at finde ud af om noget kan tages fra eller finde ud af hvor lang tid du kan bruge på de forskellige ting.
Her på Børnetelefonen har vi samlet forskellige råd som du kan kigge på hvis du har lyst. Du er også velkommen til at ringe til os på 116111 og fortælle mere om netop din stress. Så kan vi sammen få overblik over hvad der stresser dig og ideer til hvordan du kan forholde dig til det.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.