Den nye pige

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor kan jeg altså godt forstå dit dilemma. Du forklarer meget klart dit problem. Og derfor kan jeg høre, at du må have tænkt meget over det. Jeg tror, det fylder ret meget for dig.

Du er jo en virkelig god ven og klassekammerat. Du vil så gerne have, at den nye pige får det godt i klassen. Du ved selv, hvor hårdt det er at være uden for fællesskabet. Samtidig kan du mærke, at du har svært ved at blive en del af klassen  – når I to er så meget sammen.

Jeg synes, du skriver noget meget vigtigt, når du skriver at mig og Luna har meget forskellige personligheder i sidste ende og derfor tror jeg ikke at vi kunne blive så utroligt gode venner.

Du skriver også, at du tror,  at hun og jeg kunne blive bedre venner med nogle andre fra klassen end hinanden, men samtidig blive en rigtig del af klassen.

Jeg er ret sikker på, at man kan mærke sådan noget. Så jeg tror, at du mærker rigtigt- lige nu forhindrer jeres venskab jer lidt i at blive en del af klassen. Du har jo også oplevet hvordan det ikke føles helt naturligt og let, når I er sammen – der bliver lidt akavet stilhed.

Derfor vil jeg virkelig støtte dig i at søge lidt mod de andre i klassen. Og jeg vil sige til dig, at du ikke er en dum kammerat, hvis du gør det. Selvom jeg godt ved, at du måske selv kan komme til at føle sådan.

Din “værste fjende” lige nu er derfor nok din store værdi om at være en god ven. Den værdi får dig til at vælge Lunas trivsel mere end din egen.

Men – selvom det lyder lidt hårdt – så er der jo slet ikke sikkert, at det er det bedste for Luna, at du sådan tager dig af hende?

Måske betyder det netop, at hun heller ikke får lov til at møde andre venner og finde sin egen plads i klassen. Hvad nu hvis hun også er lidt træt af at være “bundet” til venskabet med dig?

Jeg tror derfor, at det bedste du kan gøre, det er at lytte mindre til den der stemme, der fortæller dig, at du skal passe på Luna. Det kan du øve dig i i mindre bidder.

Fx kunne du invitere Luna med, når de andre går i frikvarteret. Men lade være med kun at snakke med hende – uanset hvor dårlig samvittighed du får over, at hun ikke er med i samtalen.

Du vil på den måde gøre noget for at vise Luna, at hun er velkommen. Men samtidig også lade hende selv tage lidt ansvar i forhold til de andre.

Du kunne også fortælle hende åbent, at du lige nu gerne vil være med i det store fællesskab. Og at du derfor vil foreslå, at I begge to arbejder på at få flere venner i klassen.

Måske vil det være rart for dig med sådan en åben snak? I har jo begge to prøvet at være i klasser, hvor I ikke havde det godt. Det kunne være udgangspunktet for, hvad I selv vil gøre anderledes denne gang for ikke at ende der igen. Måske kunne I ligefrem inspirere hinanden til nye måde at være sammen med de andre på?

Jeg synes også, at du skal tage en snak med din lærer. Og måske dine forældre – hvis du har brug for, at de hjælper dig med at tale med læreren.

Din lærer skal nemlig hjælpe både dig og Luna godt med i klassens fællesskab. Og det er din lærers ansvar, at Luna kommer til at trives. Ikke dig.

Hvis du ved, at din lærer gør noget for at hjælpe Luna – så kan du måske nemmere slippe ansvaret og den dårlige samvittighed?

Jeg synes virkelig, at du lyder som en rigtig sød og omsorgsfuld klassekammerat. At give sig selv det, der er godt for en, betyder ikke, at man er en dårlig kammerat.

Så jeg synes, du skal lytte til den stemme indeni, der fortæller dig, at der lige nu er en god mulighed for at blive en større del af klassen.

Og husk så på – at din vej ind i fællesskabet også kan bane vejen for Luna. For dine klassekammerater vil helt sikkert også blive påvirket af dine værdier og måde at være på. Og den er jo meget inkluderende og rummelig.

Jeg sender dig mange tanker og håber, at du lytter til dig selv, så du snart vil føle dig som en stor del af klasses fællesskab.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.