Brev
Den nye pige
Hejsa!
Jeg er en pige på 13 år som går i 7. Klasse. Jeg startede i min klasse lige efter sommerferien og det var ret svært for mig fordi jeg kommer fra en skole som jeg virkelig ikke havde det godt på.
Jeg virkede derfor meget introvertet og afvisende fordi jeg var bekymret for om folk ville være som de var på min gamle skole, så jeg føler mig stadig som ny i klassen, selvom jeg har gået der i snart et helt skole år.
Anyways, tilbage i november kom der en anden pige på prøve i klassen for at se om hun kunne lide den. (Vi kalder hende Luna.) Jeg prøvede at være venlig og starte en samtale med Luna fordi jeg som sagt godt ved hvordan det er at være ny i en klasse. (Jeg fandt ud af at hun hellere ikke gik på en særlig god skole) Det endte med at vi gik sammen rundt i frikvartererne, og blev okay venner.
Et par dage før nedlukningen i december startede Luna så i klassen og mig og Luna gik selvfølgelig sammen rundt i frikvartererne. Vi er vel okay venner, men når vi er sammen ender det altid med noget akavet stilhed før eller senere.
Under nedlukningen besøgte mig og Luna hinanden 2 gange hvor det også endte med akavet stilhed, ikke for at sige det ikke var hyggeligt men stadig. Nu hvor vores skole er delvis åbnet igen, har vi været i fysisk skole i lidt tid. Jeg ved godt at jeg lidt er endt med at blive Lunas eneste ven i klassen, især pga. Nedlukningen. Dog under nedlukningen og efterfølgende har jeg begyndt at åbne mere op, og jeg er begyndt at føle mig lidt mere som om jeg har en chance for at blive en del af klassens fællesskab.
Dog siden jeg er Lunas eneste ven ender jeg med at være sammen med hende, selvom jeg nogen gange føler at jeg hellere vil være sammen med nogle af de andre, så jeg kan komme mere ind i fællesskabet fordi det er meget vigtigt for mig siden jeg aldrig rigtig var med i fællesskabet på min gamle skole.
Dog får jeg rigtig dårlig samvittighed når jeg bliver lidt i klassen efter skole, i stedet for at følges til skole udgangen med Luna, eller lign. Situationer.
I bund og grund ved jeg bare ikke hvad jeg skal gøre, fordi jeg ved hvordan Luna har det med en ny klasse, så jeg vil gerne være der så hun har nogen. Men samtidig så tror jeg lidt det er størstedelen af hvorfor vi overhovedet er venner, og jeg vil gerne ind i fællesskabet nu hvor jeg har chancen.
Jeg ved godt at jeg bare kunne invitere Luna med når de andre går i frikvartererne, men så ved jeg det vil ende med at jeg får dårlig samvittighed over at hun ikke er med i samtalen og så ender jeg med at snakke med hende uden de andre, og så er vi hvor vi startede. (Ikke fordi de andre fra klassen ikke vil have Luna eller mig med, de har bare et meget tæt venskab, så det kan være svært at blive en del af.)
Luna begynder også spørge om hun kan være med til eks. Et Marvel Maraton som mig og en fra klassen(vi kalder hende Flora) har planlagt i noget tid nu. Jeg vil igen ikke sige nej fordi det virker hårdt, men samtidig er det en ting som jeg helst bare vil lave mig og Flora internt. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg kan gøre uden at afvise Lunas venskab, selvom jeg tror hun og jeg kunne blive bedre venner med nogle andre fra klassen end hinanden, men samtidig blive en rigtig del af klassen.
(Det skal måske også lige nævnes at de andre fra klassen, tror lidt at vi er blevet sådan bedste venner. Og at mig og Luna har meget forskellige personligheder i sidste ende og derfor tror jeg ikke at vi kunne blive så utroligt gode venner)
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor kan jeg altså godt forstå dit dilemma. Du forklarer meget klart dit problem. Og derfor kan jeg høre, at du må have tænkt meget over det. Jeg tror, det fylder ret meget for dig.
Du er jo en virkelig god ven og klassekammerat. Du vil så gerne have, at den nye pige får det godt i klassen. Du ved selv, hvor hårdt det er at være uden for fællesskabet. Samtidig kan du mærke, at du har svært ved at blive en del af klassen  – når I to er så meget sammen.
Jeg synes, du skriver noget meget vigtigt, når du skriver at mig og Luna har meget forskellige personligheder i sidste ende og derfor tror jeg ikke at vi kunne blive så utroligt gode venner.
Du skriver også, at du tror,  at hun og jeg kunne blive bedre venner med nogle andre fra klassen end hinanden, men samtidig blive en rigtig del af klassen.
Jeg er ret sikker på, at man kan mærke sådan noget. Så jeg tror, at du mærker rigtigt- lige nu forhindrer jeres venskab jer lidt i at blive en del af klassen. Du har jo også oplevet hvordan det ikke føles helt naturligt og let, når I er sammen – der bliver lidt akavet stilhed.
Derfor vil jeg virkelig støtte dig i at søge lidt mod de andre i klassen. Og jeg vil sige til dig, at du ikke er en dum kammerat, hvis du gør det. Selvom jeg godt ved, at du måske selv kan komme til at føle sådan.
Din “værste fjende” lige nu er derfor nok din store værdi om at være en god ven. Den værdi får dig til at vælge Lunas trivsel mere end din egen.
Men – selvom det lyder lidt hårdt – så er der jo slet ikke sikkert, at det er det bedste for Luna, at du sådan tager dig af hende?
Måske betyder det netop, at hun heller ikke får lov til at møde andre venner og finde sin egen plads i klassen. Hvad nu hvis hun også er lidt træt af at være “bundet” til venskabet med dig?
Jeg tror derfor, at det bedste du kan gøre, det er at lytte mindre til den der stemme, der fortæller dig, at du skal passe på Luna. Det kan du øve dig i i mindre bidder.
Fx kunne du invitere Luna med, når de andre går i frikvarteret. Men lade være med kun at snakke med hende – uanset hvor dårlig samvittighed du får over, at hun ikke er med i samtalen.
Du vil på den måde gøre noget for at vise Luna, at hun er velkommen. Men samtidig også lade hende selv tage lidt ansvar i forhold til de andre.
Du kunne også fortælle hende åbent, at du lige nu gerne vil være med i det store fællesskab. Og at du derfor vil foreslå, at I begge to arbejder på at få flere venner i klassen.
Måske vil det være rart for dig med sådan en åben snak? I har jo begge to prøvet at være i klasser, hvor I ikke havde det godt. Det kunne være udgangspunktet for, hvad I selv vil gøre anderledes denne gang for ikke at ende der igen. Måske kunne I ligefrem inspirere hinanden til nye måde at være sammen med de andre på?
Jeg synes også, at du skal tage en snak med din lærer. Og måske dine forældre – hvis du har brug for, at de hjælper dig med at tale med læreren.
Din lærer skal nemlig hjælpe både dig og Luna godt med i klassens fællesskab. Og det er din lærers ansvar, at Luna kommer til at trives. Ikke dig.
Hvis du ved, at din lærer gør noget for at hjælpe Luna – så kan du måske nemmere slippe ansvaret og den dårlige samvittighed?
Jeg synes virkelig, at du lyder som en rigtig sød og omsorgsfuld klassekammerat. At give sig selv det, der er godt for en, betyder ikke, at man er en dårlig kammerat.
Så jeg synes, du skal lytte til den stemme indeni, der fortæller dig, at der lige nu er en god mulighed for at blive en større del af klassen.
Og husk så på – at din vej ind i fællesskabet også kan bane vejen for Luna. For dine klassekammerater vil helt sikkert også blive påvirket af dine værdier og måde at være på. Og den er jo meget inkluderende og rummelig.
Jeg sender dig mange tanker og håber, at du lytter til dig selv, så du snart vil føle dig som en stor del af klasses fællesskab.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen