Bedste ven flytter

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tusind tak for dit brev. Øv, hvor er det træls, at din bedste ven flytter langt væk fra, hvor du bor.

Du har allerede gjort dig nogle tanker omkring, hvordan du kan blive ved med at se din bedste ven. Du lyder som en rigtig god ven, og din ven er heldig at have en som dig, der kæmper for, at I kan blive ved med at have kontakt.

Du skriver, at din far ikke vil lade sig tage bussen derhen, hvor din bedste ven flytter hen. Jeg kan godt forstå, at du synes, det virker som om, at din far er overbeskyttende, men jeg tænker, at det måske er fordi, han bare rigtig gerne vil passe godt på dig, og han synes, det er langt at køre 40 km i bus alene, mon det er rigtigt? Jeg synes det lyder dejligt, at han passer på dig, selvom det kan være lidt svært at forstå lige nu, fordi du savner din bedste ven.

Jeg tænker, at du måske i stedet kan prøve at tale med din far om, at det betyder meget for dig stadig at kunne se din bedste ven, og måske dig og din far sammen kan finde på en måde, hvorpå I kan besøge hinanden. Det kan være, at I kan se hinanden i weekenderne - måske din far har mulighed for at tage bussen med dig, køre dig derhen eller måske din bedste ven har mulighed for at komme til dig, hvordan mon det ville være for dig/jer?

Nogen gange når ens bedste ven flytter væk, kan man også godt blive lidt bange for at miste den anden som sin bedste ven. Man kan ikke længere kan se hinanden hver dag, fordi man får forskellige hverdage, og det måske kan være svært at forstå den hverdag, den anden får, mon du har det på denne måde? Jeg tænker, at selvom det er rigtig irriterende, kan det også være en måde at udvikle jeres venskab på. Måske I kan lave aftaler, hvor I Skyper, sender Snapchats (hvis I har en smartphone) eller ringer sammen i stedet for at se hinanden i hverdagene. På den måde er man stadig sammen på en måde og får et indblik i hinandens hverdag, selvom man ikke kan se hinanden i løbet af 10 minutter, som I plejer, hvad mon du tænker om det?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du finder en anden måde at være sammen med din bedste ven på, for selvom han er flyttet langt væk, så behøver det ikke betyde, at han ikke kan være din bedste ven længere. Så længe I begge to stadig er interessert i at holde kontakten, er jeg sikker på, at I kan gøre det!

Du er også altid velkommen til at ringe anonymt og gratis ind på Børnetelefonen op telefon 116111, hvis du har brug for flere råd.

Mange knus og tanker fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.