Brev
Bedste ven flytter
Hej
Jeg er lidt ked af det eller faktisk meget,
min bedste ven (dreng) flyttede skole for snart 1 år siden.
Vi var sammen hele tiden og kunne fortælle alt til hinanden, han boede 10 Min væk fra mig så vi gik tit hjem til hinanden efter skole.
Jeg har lige fået at vide at han skal flytte 40 km væk og det gør mig rigtig ked af det.
Min far er lidt overbeskyttende så jeg må ikke tage bussen,
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre HJÆLP….
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tusind tak for dit brev. Øv, hvor er det træls, at din bedste ven flytter langt væk fra, hvor du bor.
Du har allerede gjort dig nogle tanker omkring, hvordan du kan blive ved med at se din bedste ven. Du lyder som en rigtig god ven, og din ven er heldig at have en som dig, der kæmper for, at I kan blive ved med at have kontakt.
Du skriver, at din far ikke vil lade sig tage bussen derhen, hvor din bedste ven flytter hen. Jeg kan godt forstå, at du synes, det virker som om, at din far er overbeskyttende, men jeg tænker, at det måske er fordi, han bare rigtig gerne vil passe godt på dig, og han synes, det er langt at køre 40 km i bus alene, mon det er rigtigt? Jeg synes det lyder dejligt, at han passer på dig, selvom det kan være lidt svært at forstå lige nu, fordi du savner din bedste ven.
Jeg tænker, at du måske i stedet kan prøve at tale med din far om, at det betyder meget for dig stadig at kunne se din bedste ven, og måske dig og din far sammen kan finde på en måde, hvorpå I kan besøge hinanden. Det kan være, at I kan se hinanden i weekenderne - måske din far har mulighed for at tage bussen med dig, køre dig derhen eller måske din bedste ven har mulighed for at komme til dig, hvordan mon det ville være for dig/jer?
Nogen gange når ens bedste ven flytter væk, kan man også godt blive lidt bange for at miste den anden som sin bedste ven. Man kan ikke længere kan se hinanden hver dag, fordi man får forskellige hverdage, og det måske kan være svært at forstå den hverdag, den anden får, mon du har det på denne måde? Jeg tænker, at selvom det er rigtig irriterende, kan det også være en måde at udvikle jeres venskab på. Måske I kan lave aftaler, hvor I Skyper, sender Snapchats (hvis I har en smartphone) eller ringer sammen i stedet for at se hinanden i hverdagene. På den måde er man stadig sammen på en måde og får et indblik i hinandens hverdag, selvom man ikke kan se hinanden i løbet af 10 minutter, som I plejer, hvad mon du tænker om det?
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du finder en anden måde at være sammen med din bedste ven på, for selvom han er flyttet langt væk, så behøver det ikke betyde, at han ikke kan være din bedste ven længere. Så længe I begge to stadig er interessert i at holde kontakten, er jeg sikker på, at I kan gøre det!
Du er også altid velkommen til at ringe anonymt og gratis ind på Børnetelefonen op telefon 116111, hvis du har brug for flere råd.
Mange knus og tanker fra BørneTelefonen