kønsvorte?

Hej brevkasse

jeg har opdaget at jeg har en stilket knop ved skede indgangen, er det en kønsvorte?

den har vokset sig større og er blevet brun, det ligner lidt en “hudflap”.

har ikke haft sex er 100 % jomfru, så det kan vel ikke være en kønsvorte?

kan man gå til gynækolog uden ens forældre ved det?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Hvor er det bare godt, at du reagerer på, at der er noget ved dit underliv, som ikke er, som det plejer. Det er altid vigtigt at holde øje med.

Da jeg ikke kan se, hvordan det ser ud, og da jeg heller ikke er læge, kan jeg desværre ikke fortælle dig, hvad det er. Men jeg kan fortælle dig, at man som oftest bliver smittet med kønsvorte-virussen via samleje. Så der er nok ikke så stor chance for, at det er en kønsvorte.

Du spørger, om dine forældre vil få at vide, hvis du har været til gynækolog, og svaret hertil er "ja". For at komme til en gynækolog skal man nemlig have en henvisning fra sin egen læge, og da du er under 18 år, har lægen pligt til at oplyse dine forældre om, hvad du har været ved lægen med. Derfor kan du godt risikere, at dine forældre får det at vide.

Faktisk behøver du ikke at tage til en gynækolog. Du kan sagtens gå til din egen læge, som kan undersøge dig. Jeg tænker, at det vil være godt, at du tager til lægen, så du kan komme i behandling, hvis knoppen ikke forsvinder af sig selv. Også selvom du kan risikere, at din læge fortæller det til dine forældre.

Måske du kan prøve at fortælle din mor, at du har fået en knop, som du gerne vil til lægen med. Du kan evt. skrive en sms om det, hvis du synes, det er svært at fortælle. Mon det hjælper dig at vide, at din mor også har været 15 år engang og helt sikkert også har haft svært ved at fortælle nogle ting til sin mor og far? Så hun har helt sikkert forståelse for, hvordan det er for dig at fortælle det.

Jeg håber, at du får taget kontakt til din læge, så du ikke skal gå og bekymre dig over den knop.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Sygdom i familien

Har du en mor eller far, der er alvorligt syg? At leve med sygdom i familien, kan være rigtig hårdt og man kan få mange bekymringer for fremtiden. Det er rigtig vigtigt, at man ikke går alene med sin frygt, men at man får talt med nogen om den.

Sygdom i familien kan både være fysisk og psykisk. Lige meget hvad, kan det gøre hverdagen svær. Fx kan det være at din mor eller far, ikke kan de samme ting længere og måske sygdommen sætter tanker i gang hos dig som: Bliver min mor rask igen? Hvordan fortæller jeg mine venner om min fars sygdom? Hvem kan jeg tale med mine tanker om?

Her på siden kan du få gode råd, du kan læse andre børns breve og BørneTelefonens svar, få hjælp til at bygge et brev eller prøve følelses-guiden.

Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Hør andre børns Historier

På ‘Når mor eller far bliver syg’ kan du høre om andre børns historier. Du kan også fortælle din egen historie eller høre mere om de følelser, man kan have, når en i familien er alvorligt syg.

Når mor eller far bliver syg, kan det være svært at være barn i en familie. Læs hvordan andre børn har klaret livet i en familie med sygdom.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.