Brev
Kønssygdom uden samleje etc??
Hej.
Jeg er en pige på 14, og jeg er virkeligt kommet i tvivl om noget.
Jeg syntes jeg fik lidt ondt forneden, i ved, så jeg “undersøgte” det, for at se, om der nu var noget. Det var der så, jeg har en eller anden slags svie, på min ene ydre kønslæbe, det er lidt rødt og ømt.
Så nu er mit spørgsmål; Har jeg fået en kønssygdom?
Jeg har aldrig haft samleje, oralsex eller en “rigtig” kæreste, som har haft noget der kunne have smittet mig.
Kan det være fordi jeg har vasket mig for meget dernede? Jeg har min menstruation lige nu, og derfor vil jeg helst vaske blodet væk, hvis i forstår. Jeg tager ikke så megen sæbe på, fordi jeg ved, at det ikke er helt vildt sundt at vaske alt for meget, dernede.
Jeg er virkeligt bange for, at jeg har fået et eller andet, og så skal på medicin eller noget andet.
Håber i kan hjælpe med et svar.
Hilsen en anonym!
Hav en god dag (:
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, når noget ikke føles som det plejer.
Du skal dog  ikke være bekymret for, om du har fået en kønssygdom. Man kan nemlig kun få en kønssygdom, hvis man har haft samleje.
Mange piger oplever en gang imellem at være lidt 'irriteret' forneden uden der er noget galt. Huden på kønsorganerne er mere sart end andre steder på kroppen, og derfor kan man godt blive lidt øm, hvis man vasker for meget forneden. Det kan også være at bindet kan genere og gøre dig lidt hudløs, hvis du bruger bind. Nogle bind har jo også parfumestoffer i og er lavet af ting, som kan irritere den sarte hud.
Jeg kan godt forstå, at du synes det er rarest at blive vasket ordentligt, når du har menstruation, men faktisk er det ikke nødvendigt at bruge sæbe. Sæbe kan nemlig være med til at forstyrre den naturlige pH-balance i skeden, så det er nok at skylle med lunkent vand eller bruge intimsæbe uden parfume.
Jeg håber, at mit svar har beroliget dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen