Belastende tanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14

Lad mig starte med at fortælle dig, at de fleste drenge på din alder har det rigtig meget ligesom dig. De udforsker det seksuelle på egen krop og gennem porno, og så sker der det, at de bliver endnu mere nysgerrig på det. Det er en helt naturlig udvikling fra dreng til mand.

Som noget af det første i dit brev, skriver du, at du er i puberteten. Jeg tænker, at det er fordi, du ved, at du derfor er i gang med at udvikle dig – både din krop og dine tanker ændrer sig. Når man kommer i puberteten, kan det godt føles som om krop og hjerne ikke rigtig 'taler' sammen. Måske det er det du føler og kan mærke?

Du ved med din hjerne, at det ikke er 'pænt' at tænke og fokusere sådan på pigernes krop, men din krop adlyder ikke dine tanker, som du er vant til. Jeg kan godt forstå, hvis det er frustrerende, men det er altså en del at kroppens udvikling, og på et tidspunkt vil det igen føles som om krop og hjerne følges mere ad.

Du spørger, om det er normalt at have sexfantasier – ja, det er det. I puberteten får de fleste sexfantasier. Det er slet ikke noget, du skal prøve at stoppe med. Så selvom det måske lige nu føles fremmed for dig –så er det altså helt naturligt. I virkeligheden er det noget, du skal give dig selv lov til at nyde.

Du kan måske derfor prøve at træne din hjerne til at byde tankerne velkomne. På den måde får tankerne lidt mindre fokus og får derfor også lettere ved ikke blive siddende og genere dig, fordi de 'ikke er velkomne'.

Jeg ønsker dig al held og lykke med dine tanker og pubertet og håber alt det bedste for dig.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?