Nøgen billede

Jeg har spurgte en om nøgen billede og det skal hun så nej til også sagde hun at hun ville anmelde mig men kan jeg blive straffet for det ???

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige

Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl, om du har gjort noget galt, når der er en, der siger, at de vil anmelde dig. Måske bliver du også nervøs eller bange for, om du kan blive straffet for noget.

Det kan være lidt svært at finde ud af om det er lovligt eller ej, derfor er det super godt, at du har skrevet herind. Jeg vil meget gerne give dig et svar.

Der er først og fremmest ikke noget mærkelig I hverken at sende eller modtage nøgenbilleder. Så længe begge har lyst, kan det være både frækt, spændende og sjovt.

Du spørger, om det er ulovligt, at du har spurgt om et nøgenbillede. Det er lidt svært at svare ja eller nej til, for det er lidt kringlet at forstå, da det handler om alder og samtykke. Jeg vil prøve at forklarer det.

Hvis personen/personerne på et billede af seksuel eller pornografisk karakter er under 15 år, skal du slette det fra din tlf, tablet og computer.  Det er lige meget om du har fået lov til at få og gemme det af dem, der er på.

Det er faktisk som udgangspunkt ulovligt at dele eller opbevare et billede eller en video af pornografisk karakter af personer under 18 år – også selvom de selv har givet lov til det. Men hvis man er kærester og begge er over 15 år, er det ikke ulovligt.

Når det er sagt, så skal man ikke gå i panik, hvis man har modtager et nøgenbillede. For den slags plejer ikke at ende i store problemer – også selvom medierne nogle gange får det til at lyde sådan.

Det er meget vigtigt at huske på, at alle har lov til selv at bestemme over deres krop – det gælder også på nettet og i forhold til nøgenbilleder. Det vil sige, at det kun er den, der er på billedet, der bestemmer over billedet.

Og det betyder også, at ingen må blive presset til at sende nøgenbilleder. Det er ulovligt, hvis man presser nogen til at sende nøgenbilleder. Det er også ulovligt, hvis man truer nogen til at sende nøgenbilleder. Det er det, der hedder en digital seksuel krænkelse.

Et andet eksempel på en digital seksuel krænkelse, som også kan være ulovlig, er, hvis man sender uønskede seksuelle beskeder eller billeder. Det vil sige, at man ikke må sende nøgenbilleder eller seksuelle billeder til nogen andre, hvis de ikke vil have det.

Jeg ved ikke, hvordan dig og pigens relation har været. Men det er værd at tænke over, om du er kommet til at opføre dig grænseoverskridende overfor hende. Hvad tænker du selv? Det kunne godt lyde som om, at hun fandt det ubehagelig, når hun siger, at hun vil anmelde dig.

Jeg tænker, at hun måske har sagt det, fordi hun har følt sig krænket og derfor er blevet vred på dig.

Hvis du tænker, at det kunne være rigtigt, at du er kommet til at overskride hendes grænser, tænker jeg, at du skal overveje, om en undskyldning kunne være på sin plads. Det er aldrig for sent at sige undskyld, hvis man fortryder noget, man har gjort.

Det er dog også vigtigt at sige, at du som 14-årig er under den kriminelle lavalder (som er 15). Det vil sige, at du ikke kan blive straffet for at have gjort noget ulovligt i Danmark. Derfor skal du ikke være bange for at blive straffet.

Det er klogt at overveje sin måde at kommunikere med andre på nettet. Selvfølgelig fordi det er vigtigt, at man ikke krænker andre. Man kan hurtigere komme til at overskride andres grænser, hvis det er over telefonen eller computere. Måske fordi det er sværere at mærke hinanden og forstå hinanden signaler, når man ikke er sammen fysisk

Men det er også vigtigt for ens egen skyld, fordi man kan blive straffet for at begå digitale krænkelser, når man er over 15 – som du snart er.

Alle kan komme til at begå fejl eller overskride andres grænser. Det gør ikke én til en dårlig person. Men når man gør det, er det vigtigt, at man overvejer, hvad der gik galt, så man i fremtiden ikke begår de samme fejl. Det kan også være en god ide at sige undskyld, hvis man føler, det er på sin plads.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?