Brev
Sex
Hej.
Jeg er en Dreng, på 14 år, og jeg er også homoseksuel. Jeg har i noget tid, skrevet med en dreng. (Som også er 14 år) Vi har aftalt at skulle mødes om nogle uger, og måske have sex. Men. Jeg ved ikke om det er lovligt, at have sex, når man begge to er under 15, også selvom man begge to har givet samtykke. Jeg overtænker meget, og er bange for, at jeg lige pludselig ender i fængsel for sex under den sexuelle lavalder? Kan i hjælpe mig?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige dreng
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver til BørneTelefonen, når du er nysgerrig på noget. Jeg kan godt forstå, du undrer dig over, hvad der er lovligt, når du har hørt om den seksuelle lavalder, som er 15 år.
Og det er nemlig rigtigt, at den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Den er lavet for at beskytte børn og unge, så de ikke bliver seksuelt udnyttet af personer, der er voksne eller meget ældre end dem selv.
Det betyder i princippet, at personer over 15 år ikke må dyrke sex med nogen, der er under 15 år.
Men loven skal ikke forstås helt sort/hvidt. For man bliver ikke straffet eller kommer i fængsel, hvis man har sex med en person på samme eller nogenlunde samme alder som én selv, så hvis han er 14 år, og du er 14 år, så har I altså ikke gjort noget ulovligt ved at have sex. Heller ikke selvom en af jer fylder 15 år.
Derfor har du lov til at være seksuelt aktiv med en person på både 14 år og 15 år, hvis du altså føler dig klar! Det er din krop og dig, der bestemmer. Formålet med loven er ikke at straffe et nogenlunde jævnaldrende kærestepar, der begge har lyst til sex.
Jeg fornemmer at du rigtig gerne vil gøre det rigtige, derfor synes jeg, at det er sejt du spørger. Jeg håber mit svar har hjulpet på din nysgerrighed.
Du kan læse mere om den seksuelle lavalder her: http://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/seksuel-lavalder
Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på 116111 hvis du har andre spørgsmål. Her sidder rådgivere klar til at hjælpe dig.
Venlig Hilsen BørneTelefonen