Brev
Hvordan siger man til en pige fra sin klasse at man ville have sex?
Hej børnetelefonen hvordan siger jeg til en pige fra min klasse at jeg ville have sex med hende. Pls hjælp mig
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige dreng,
Tak for dit brev. Jeg vil forsøge at besvare dit spørgsmål så godt, som jeg kan.
Først vil jeg starte med at sige, at den seksuelle lavalder jo er 15 år. Det betyder, at man skal være 15 for at have sex. Loven skal dog ikke forstås helt sort-hvidt. Hvis I begge to er 14 år eller nogenlunde jævnaldrende og har sex, fordi I begge har lyst, bliver I ikke straffet for det. Loven er til for at beskytte børn og unge under 15 år mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse fra personer, der er voksne eller meget ældre end dem selv. Du kan læse mere om det på Sexlinien.
Når det er sagt, så er du i en alder nu, hvor det er naturligt, at man tænker meget på at have sex. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du er nysgerrig. Du skriver, at der er en pige fra din klasse, som du gerne vil have sex med, men du ved ikke, hvordan du skal sige det til hende.
Nu ved jeg ikke, om det kun er sex, du ønsker dig, eller om du synes, hun er sød, og måske kunne tænke dig at være kærester?
Uanset, så er det en god ide at lære hende at kende og lige så stille vise interesse, så hun mærker, at du er interesseret i hende. Hvis det kun er sex, du vil have, så er det en god ide, at du får fortalt hende det, når I har set hinanden og lært hinanden bedre at kende. Det er vigtigt, så hun ikke tror, der er mere i det, og du så kun vil have sex.
Når jeg skriver sådan, så er det, fordi det er vigtigt, at man kender hinanden og hinandens grænser og er ærlige, når man skal til at have et seksuelt forhold. Det er vigtigt for dig, men også for hende, du ønsker at have sex med.
Mit råd er at tage det stille og roligt, lære hende at kende og være ærlig.
Her er en rigtig god video, som måske kan give dig nogle flere ideer til, hvordan du kan spørge, om hun har lyst til sex med dig: https://www.sexlinien.dk/emneside-rettigheder-og-overgreb/samtykke
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Det er rigtig godt, at du skriver ind og spørger, når du er i tvivl. Du er velkommen til at skrive igen, eller du kan ringe på 116 111.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen